dnes je 20.4.2024

Input:

Daň z příjmu při neplaceném volnu

2.3.2009, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 8 minut

8.4.5
Daň z příjmu při neplaceném volnu

Ing. Martin Děrgel

Jak se vypočítá daň z příjmu u zaměstnance, který se se zaměstnavatelem dohodl na neplaceném volnu a na tom, že si zdravotní pojištění za toto neplacené volno uhradí sám (uhradí celých 13,5 %)?

  • Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů

    • § 3

  • Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů

    • § 9

  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

    • § 6 odst. 3 a 13

    • § 38 písm. h) odst. 1

V zaměstnání, ve kterém bylo po celý kalendářní měsíc poskytnuto pracovní volno bez náhrady příjmu, je vyměřovacím základem pro výpočet pojistného na zdravotní pojištění minimální mzda zaměstnanců v pracovním poměru odměňovaných měsíční mzdou, která platí k prvnímu dni kalendářního měsíce, ve kterém se pojistné platí ("minimální mzda“), tj. v roce 2009 i nadále částka 8 000 Kč.

Pokud pracovní volno bez náhrady příjmu trvalo po dobu kratší, připočte se v tomto zaměstnání k úhrnu příjmů započitatelných do vyměřovacího základu za každý kalendářní den, kdy trvalo pracovní volno, poměrná část minimální mzdy připadající na jeden kalendářní den v daném měsíci. Podle předchozích vět se nepostupuje, jestliže bylo poskytnuto pracovní volno bez náhrady příjmu zaměstnanci:

  • který vykonává v tomto období veřejnou funkci nebo práci pro jiného zaměstnavatele a doloží, že subjekt, pro který je v té době činný, za něj odvádí pojistné vypočtené alespoň z minimálního vyměřovacího základu,

  • s těžkým tělesným, smyslovým nebo mentálním postižením, kterému se poskytují mimořádné výhody II. nebo III. stupně podle předpisů o sociálním zabezpečení,

  • který dosáhl věku potřebného pro nárok na starobní důchod, avšak nesplňuje další podmínky pro jeho přiznání,

  • který celodenně osobně a řádně pečuje alespoň o jedno dítě do sedmi let věku nebo nejméně o dvě děti do 15 let věku,

  • který současně vedle zaměstnání vykonává samostatnou výdělečnou činnost a odvádí zálohy na pojistné vypočtené aspoň z minimálního vyměřovacího základu stanoveného pro osoby samostatně výdělečně činné,

  • za kterého je plátcem pojistného stát (např. nezaopatřené děti, poživatel důchodu z důchodového pojištění, příjemce rodičovského příspěvku, ženy na mateřské a rodičovské dovolené atd.),

  • který se zdržuje dlouhodobě v cizině a je v cizině zdravotně pojištěn a postupuje podle § 8 odst. 4 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění p.p.

Pokud je vyměřovací základ zaměstnance nižší než minimální vyměřovací základ, je zaměstnanec povinen doplatit zdravotní pojišťovně prostřednictvím svého zaměstnavatele pojistné ve výši 13,5 % z rozdílu těchto základů. Má-li zaměstnanec více zaměstnavatelů, je povinen doplatit pojistné prostřednictvím toho z nich, kterého si zvolí, a to vždy současně s odvodem pojistného v následujícím kalendářním měsíci. Pokud je vyměřovací základ nižší z důvodů překážek na straně organizace, je tento rozdíl povinen doplatit zaměstnavatel.

I v tomto případě ovšem platí obecné pravidlo, že pojistné za zaměstnance hradí z jedné třetiny zaměstnanec a ze dvou třetin zaměstnavatel. § 9 odst. 3 zákona o veřejném zdravotním pojištění ale připouští výjimku:

  • Písemnou smlouvou mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem může se zaměstnanec zavázat zaplatit zaměstnavateli zcela nebo zčásti částku odpovídající pojistnému, které za zaměstnance má zaměstnavatel povinnost hradit v době, kdy zaměstnanci poskytl pracovní volno bez náhrady příjmu.

I v tomto případě, kdy je sjednána příslušná smlouva, jde ovšem prvotně o pojistnou povinnost zaměstnavatele, kterou mu nahrazuje (reparuje) dotyčný zaměstnanec.

Teprve s těmito "pojistnými“ informacemi můžeme vstoupit na půdu daní z příjmů.

Princip zdanění tzv. superhrubé mzdy je od 1. 1. 2009 nastaven následovně:

  • Plátce daně vypočte zálohu z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků (dále jen "záloha“) ze základu pro výpočet zálohy.

  • Základem pro výpočet zálohy je úhrn příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků zúčtovaný nebo vyplacený poplatníkovi za kalendářní měsíc nebo za zdaňovací období, vyjma příjmů zdanitelných daní vybíranou srážkou sazbou daně a příjmů, které nejsou předmětem daně:

    • snížený o částky, které jsou od daně osvobozeny, a

    • zvýšený o povinné pojistné.

Povinné pojistné (coby legislativní zkratka zákona o daních z příjmů) představuje částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění, které je z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků podle zvláštních právních předpisů povinen platit zaměstnavatel.

Přitom musíme vzít v potaz, že příjmy ze závislé činnosti se podle § 6 odst. 3 zákona o daních z příjmů rozumějí příjmy pravidelné nebo jednorázové bez ohledu na to, zda je na ně právní nárok či nikoli, zda je od zaměstnavatele dostává zaměstnanec nebo osoba, na kterou přešlo příslušné právo podle zvláštních předpisů, a zda jsou vypláceny nebo připisovány k dobru anebo spočívají v jiné formě plnění prováděné zaměstnavatelem za zaměstnance, kteří jsou poplatníky z příjmů ze závislé činnosti. Příjmem se rozumí rovněž částka, o kterou je úhrada zaměstnance zaměstnavateli za poskytnutá práva, služby nebo věci, kromě bytu, v němž měl zaměstnanec bydliště po dobu 2 let bezprostředně před jeho koupí, nižší, než je cena zjištěná podle zvláštního právního předpisu, nebo cena, kterou účtuje jiným osobám.

Ze skutečnosti, že "superhrubý“ základ pro výpočet zálohy tvoří úhrn příjmů ze závislé činnosti zvýšený o povinné pojistné, které je z těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel, lze dovodit, že toto pojistné jako takové nespadá mezi příjmy ze závislé činnosti "spočívající v jiné formě plnění prováděné zaměstnavatelem za zaměstnance“. Pokud by totiž toto pojistné zaměstnavatele patřilo mezi příjem ze závislé činnosti (podle § 6 odst. 3 ZDP), pak by se zahrnovalo do základu pro výpočet zálohy dvakrát, což zřejmě nepřichází v úvahu. Takže dílčí závěr je logický ten, že pojistné zaměstnavatele (tj. v daném případě 9 % z rozdílu mezi skutečným minimálním vyměřovacím základem) nepředstavuje příjem ze závislé činnosti.

Dále je nutno řešit otázku, zda se toto pojistné zaměstnavatele zahrnuje do

Nahrávám...
Nahrávám...