Identifikace kompetencí tvoří základ pro vytvoření
kompetenčního modelu, který je charakteristický pro konkrétní, nejčastěji
manažerskou pozici. Kompetenční model je možné využít v mnoha oblastech řízení
a rozvoje lidských zdrojů. Je také důležitý pro hodnocení pracovního
výkonu a může se stát vodítkem při plánování kariéry.
Kompetenční modely popisují konkrétní vědomosti,
dovednosti, schopnosti, znalosti a další charakteristiky osobnosti. Takto
cíleně identifikované a definované kompetence, které jsou potřebné k
efektivnímu plnění cílů a úkolů organizace, vyústí v sestavení několika
homogenních celků. Existuje celá řada kompetenčních modelů. Závisí především na
záměrech a požadavcích firmy, jaký kompetenční model začne v praxi používat. V
této souvislosti se začaly uplatňovat tzv. klíčové kompetence, které
jsou společné pro všechny zaměstnance firmy, bez ohledu na pozici v hierarchii
či na pracovní roli. Klíčové kompetence se již staly součástí základního a
středoškolského vzdělávání, proto další rozvoj kompetencí (profesních,
manažerských) staví již na pevných základech. Kompetence navíc odhalují rozdíly
mezi průměrnými a vynikajícímu manažery.
Uvádíme příklad E.ON kompetenční model, který
byl v rámci personálního rozvoje začleněn do strategie společnosti. E.ON Česká
republika, s. r. o., České Budějovice
, implementoval nové HR procesy a standardy, mezi něž
patří právě i tento nový model. Ve svých třech oblastech popisuje deset
kompetencí používaných zejména při plánování rozvoje manažerů, hodnocení
potenciálu v rámci tzv. Management review a při výběrovém řízení, kde se u
manažerských pozic uvádějí ty kompetence, které jsou klíčové pro úspěšné
zvládnutí dané manažerské pozice.
I když se v energetické skupině E.ON Česká republika
tento model začal používat teprve před dvěma lety, jeho hlavním přínosem je
použití jednotného jazyka pro definování jak rozvojových aktivit, tak v
hodnocení potenciálu manažerů nebo při využití při assessment centrech. Ve
společnosti s kompetencemi pracují zejména manažeři první a druhé řídící úrovně
a taktéž zaměstnanci zapojeni do programu talenti.
Analýzy aktuální situace s perspektivním výhledem
přináší především:
silné stránky (strength):
jednotný jazyk pro rozvoj a hodnocení potenciálu v celém
koncernu,
jednoduchost a víceúčelové využití v HR oblastech,
částečná měřitelnost rozvoje a stanovení priorit v
rozvojových aktivitách.
slabé stránky (weakness):
subjektivní pohled, většinou nadřízeného, při hodnocení
kompetencí,
různé vnímání a interpretace definic kompetencí,
adaptace na české prostředí (kompletní převzetí mateřské
verze).
příležitosti (opportunities):
možnost využití kompetenčního modelu jako součást hodnocení
výkonu zaměstnanců či 360% zpětné vazby,
nastavení benchmarku a tzv. role model pro objektivizaci
hodnocení,
definování funkčních kompetencí pro jiné než soft
skills.
hlavní hrozby (threats):
nedostatečná komunikace a marketing kompetenčního
modelu,
různý přístup manažerů ve využívání tohoto nástroje (jen
jako administrativní nástroj),
sklouznutí k hodnocení osobnosti…