dnes je 29.3.2024

Input:

Metoda nákladů a přirážky (CPM)

12.10.2017, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 2 minuty

1.1.3
Metoda nákladů a přirážky (CPM)

Ing. Michal Jelínek Ph.D.

Metoda nákladů a přirážky kalkuluje transferovou cenu na základě určení tzv. nákladové základny1, ke které je přičtena zisková přirážka ve výši obvyklé na trhu. Nákladovou základnou se přitom rozumí suma nákladů, které daný dodavatel vynaložil na výrobu daného výrobku nebo poskytnutí služby. Stanovení obvyklé výše ziskové přirážky na trhu pak závisí zejména na dvou faktorech, kterými jsou:

  • Složení nákladové základny

  • Tržní odvětví

Platí pravidlo, že zisková přirážka se vždy musí volit správně vzhledem k obsahu nákladové základny. Některé společnosti při tvorbě cen za své výrobky nebo služby vycházejí z kalkulace pouze přímých nákladů, typicky přímých mezd a přímého materiálu. K takto definované nákladové základně pak přičítají ziskovou přirážku, která musí pokrýt nepřímé náklady, režijní náklady a zisk. Tímto způsobem určená zisková přirážka bude dosahovat desítky někdy až stovky procent, aby zajistila společnosti pokrytí všech nákladů a přiměřenou ziskovost. V případě, že bude daňový subjekt prokazovat správci daně obvyklost své transferové ceny kalkulované na této bázi, bude muset prokázat, že nezávislé subjekty na trhu dosahují obdobné výše stejně definované ziskové přirážky (tj. přirážky nad přímé náklady) při prodejích na nespojené osoby.

Jinak ovšem budou muset k prokazování obvyklosti svých transferových cen přistupovat společnosti, které do svých kalkulací rozpouštějí veškeré náklady2 přiřaditelné výrobě daného výrobku nebo poskytnutí služby. Zpravidla tyto společnosti do nákladové základny zahrnují tzv. úplné vlastní náklady, které zahrnují kromě přímých nákladů také náklady nepřímé, režijní náklady a příp. odpisy (pokud nejsou

Nahrávám...
Nahrávám...