3.3.1
Plnohodnotný distributor
Ing. Michal Jelínek Ph.D.
Plnohodnotný distributor je takový subjekt, který nakupuje a prodává zboží svým jménem a na svůj účet, přičemž zcela samostatně rozhoduje o tom, jaké zboží nakupuje a prodává, od jakých dodavatelů zboží odebírá a kterým odběratelům/zákazníkům zboží dodává. Ve svých obchodních aktivitách není závislý na žádné mateřské či jinak spojené osobě a své podnikání vykonává zcela samostatně.
Typickým příkladem plnohodnotného distributora je např. společnost ALZA. Tato společnost nic nevyrábí, je subjektem, který realizuje nákup a prodej zboží. Společnost si sama určuje, od koho bude nakupovat, není tudíž závislá na jednom dodavateli. Sama si vybudovala svou distribuční síť, kterou v jejím případě představuje její webová stránka, skrze kterou prodává největší část svého zboží. Dále vybudovala síť svých prodejen a výdejen. Společnost ALZA samostatně určuje svou marketingovou politiku, která je klíčovým nástrojem jejího obchodního úspěchu.
Dalším příkladem plnohodnotného distributora je společnost SIKO KOUPELNY. Opět se jedná o společnost, která nemá vlastní výrobu. Je pouze subjektem realizujícím nákup a prodej zboží. Společnost má dlouhodobé obchodní vztahy se svými dodavateli, které si sama určuje a vybírá. Vybudovala si vlastní distribuční síť, kterou představují kamenné prodejny v jednotlivých městech v České republice a na Slovensku.
Tabulka níže uvádí typický funkční a rizikový profil plnohodnotného distributora.
Legenda: