Přímé bonusy
Ing. Dagmar Fitříková
Poskytovaní bonusů v návaznosti na rozsah zakoupeného zboží nebo
poskytnutých služeb patří mezi standardní nástroje zaměřené na podporu prodeje
a motivaci zákazníků. Poskytovatel bonusu může být současně v pozici dodavatele
zboží či poskytovatele služby (přímý bonus). Pokud bonus poskytuje dodavatel,
který odběrateli předmětné zboží, popř. službu přímo nedodává nebo neposkytuje,
hovoříme o tzv. nepřímých bonusech.
Nahoru Oprava základu daně a výše daně u přímých bonusů
Z úpravy obsažené v § 42 ZDPH vyplývá, že opravu základu daně
a výše daně je povinen provést plátce, a to ve všech případech vymezených v § 42 odst. 1 ZDPH. Ustanovení § 42 odst. 1 ZDPH ukládá plátci ve
všech případech vymezených v písm. a) až f) povinnost provést
opravu základu daně a výše daně. V důsledku poskytnutí bonusu dochází po dni
uskutečnění zdanitelného plnění ke snížení základu daně a výše daně. V těchto
případech je poskytovatel bonusu, pokud je plátcem, povinen provést opravu
základu daně a výše daně podle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH bez
ohledu na skutečnost, zda je poskytovatelem bonusu plátce, který plnění ve
prospěch odběratele přímo uskutečnil, nebo je poskytnut tzv. nepřímý bonus.
Skutečnost, že je poskytovatelem bonusu, plátcem, provedena oprava základu daně
a výše daně podle § 42 ZDPH, jež má za následek snížení
uplatněného odpočtu daně, znamená pro příjemce bonusu povinnost provést opravu
odpočtu podle § 74 odst. 1 ZDPH.
Nahoru Povinnosti poskytovatele bonusu
Ve shodě s § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH je
dodavatel zboží a současně poskytovatel přímého bonusu povinen opravit základ
daně a výši daně, a to v daňovém přiznání za zdaňovací období, ve kterém
odběratel zboží obdržel opravný daňový doklad [§ 42 odst. 3 písm. b) ZDPH].
Nahoru Povinnosti příjemce bonusu
Odběratel zboží (nebo příjemce služby) a současně příjemce bonusu je
povinen podle § 74 odst. 1 ZDPH provést opravu
odpočtu daně, a to v daňovém přiznání za zdaňovací období, ve kterém se dozví o
okolnostech rozhodných pro vznik povinnosti provést opravu odpočtu. V těchto
případech se odběratel „dozví“ o povinnosti provést opravu odpočtu daně buď
před doručením opravného daňového dokladu, a to na základě oznámení
poskytovatele bonusu o výši přiznaného bonusu, nebo až na základě doručení
opravného daňového dokladu, ve kterém je výše přiznaného bonusu vyčíslena. V
případech, kdy příjemce pouze obdrží příslušnou částku bonusu, jenž mu podle
sjednaných bonusových podmínek náleží, aniž by mu byl doručen opravný daňový
doklad nebo oznámení o výši přiznaného bonusu, je povinen provést opravu
odpočtu daně podle § 74 odst. 1 ZDPH ke dni obdržení
bonusu, tj. ke dni, kdy se odběratel dozvěděl o okolnostech rozhodných pro
vznik povinnosti provést opravu odpočtu.

Z úpravy obsažené v § 42 odst. 3 písm. b) ZDPH jednoznačně vyplývá, že poskytovatel bonusu, pokud byl povinen vystavit za
uskutečněné plnění (dodání zboží nebo poskytnutí služby) daňový doklad, není
oprávněn snížit základ daně a výši daně dříve, než odběratel (tj. osoba, pro
kterou se uskutečnilo původní plnění) obdržela opravný daňový doklad. Z úpravy
obsažené v § 74 odst. 1 ZDPH jednoznačně
vyplývá, že příjemce bonusu je povinen provést opravu odpočtu za zdaňovací
období, v němž se dozvěděl o okolnostech rozhodných pro vznik povinnosti
provést opravu odpočtu, a to bez ohledu na skutečnost, zda obdržel opravný
daňový doklad.
Nahoru Absence opravného daňového dokladu
I když je dodavatel zboží a současně poskytovatel přímého bonusu
povinen opravu základu daně a výše daně v těchto případech provést, z praxe
vyplývá, že existuje řada dodavatelů, kteří (zpravidla z administrativních
důvodů) nezměnili po 1. 4. 2011 podmínky pro poskytování bonusů a přiznávají
odběratelům bonus ve stejné výši jako v období, kdy poskytnutí bonusu nebylo
spojeno s povinností provést opravu základu daně a výše daně, a v souvislosti s
takto přiznaným bonusem nevystavují odběratelům opravné daňové doklady. Pokud v
souvislosti s poskytnutým bonusem poskytovatel bonusu nevystaví a nedoručí
odběrateli opravný daňový doklad podle § 45 ZDPH, není oprávněn snížit daň na
výstupu o příslušnou DPH. Přitom odběratel a příjemce bonusu, pokud uplatnil
nárok na odpočet daně z částky daně uvedené na vystavené faktuře – daňovém
dokladu – za dodané zboží nebo poskytnuté služby, je podle § 74 odst. 1 ZDPH povinen provést
opravu takto uplatněného odpočtu daně bez ohledu na skutečnost, zda obdržel
opravný daňový doklad. Přiznaný bonus je podle bonusových podmínek zpravidla
kalkulován ve výši určitého procenta z ceny odebraného zboží (nebo poskytnutých
služeb), a to v úrovni bez DPH. Za situace, kdy dodavatel zboží či poskytovatel
služby přizná odběrateli bonus za…