Selfbilling – vystavování daňových dokladů odběratelem
Ing. Dagmar Fitříková

-
§ 4 odst. 4,§ 26 odst. 3, § 28 odst. 5, § 37 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, v platném znění (dále jen ZDPH),
-
Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, v platném znění
(dále jen zákon o elektronickém podpisu),
-
Čl. 2 Doporučení Komise 1994/820/ES ze dne 19. října 1994 o
právních aspektech elektronické výměny informací.
Selfbilling je proces, který zjednodušeně řečeno využívá možnosti
vystavení dokladů-faktur odběratelem. ZDPH pojem „selfbilling“ nepoužívá, ale
obsahuje speciální úpravu, která stanoví podmínky pro vystavování daňových
dokladů odběratelem jménem dodavatele a vymezuje také podmínky pro vystavování
dokladů v elektronické podobě. Tzv. „elektronický selfbilling“ (e-selfbilling)
spojuje vystavování faktur (daňových dokladů) odběratelem elektronickou formou
za využití EDI (elektronické výměny informací).

Selfbilling představuje způsob fakturace, při kterém jsou platby mezi
dodavatelem a odběratelem (zákazníkem) integrovány do logistického procesu.
Zatímco při klasické fakturaci fakturu vystavuje dodavatel na základě expedice
a zákazník páruje fakturu s dodacími listy, při selfbillingu fakturu i dodací
list vystavuje zákazník okamžitě na základě příjmu zboží. Selfbilling tak řeší
problémy se zaúčtováním faktury, která neodpovídá dodacímu listu, problémy v
případě nekonzistentnosti dat na faktuře a dodacím listu, v případě dodání
nekvalitního zboží apod. Integrací plateb do logistického procesu je zaručena
konzistence dat, odpadají problémy se zaúčtováním faktury, platba je provedena
okamžitě. Další velkou výhodou této formy fakturace je možnost využití EDI
(elektronické výměny informací) pro komunikaci dat.
E-selfbilling představuje vystavení faktury u odběratele jménem
dodavatele na základě pořízených dat o příjmu zboží a následně její
elektronický přenos prostřednictvím EDI k dodavateli. Využití této formy
vystavování a předávání daňových dokladu představuje pro obě smluvní strany,
dodavatele i odběratele, významné administrativní zjednodušení a odpadá
doručování daňových dokladů prostřednictvím např. České pošty, což je způsob,
který zatím v praxi převažuje. Způsob fakturace za využití elektronické výměny
informací (EDI) má samozřejmě i své nevýhody. Využití EDI jako formy
vystavování a zasílání daňových dokladů mezi dodavatelem a odběratelem počítá s
existencí třetí nezávislé strany (VAN operátor), který zprostředkovává
komunikaci a zajišťuje bezpečnou přenosovou cestu, zaznamenává veškeré
uskutečněné transakce a také zajišťuje jejich archivaci. Tento způsob
komunikace ve vazbě na daňové doklady se v praxi využívá a ročně je realizováno
přes VAN operátory značné množství elektronických transakcí fakturační povahy.
Nevýhodou této formy elektronické fakturace jsou poměrně značné finanční
investice do informačních systémů dodavatele i odběratele a také nutnost platit
služby VAN operátora, což je důvod, proč se tento způsob elektronické fakturace
v současně době „plošně“nepoužívá.
Nahoru Podmínky pro využití EDI stanovené ZDPH
Z úpravy obsažené v § 26 odst. 3 ZDPH vyplývá, že
využití EDI jako standardní cesty doručení faktury-dokladu vystaveného
odběratelem je možné za předpokladu, že elektronický doklad má všechny
předepsané náležitosti daňového dokladu a je kdykoliv předložitelný v čitelné
formě, přičemž integrita obsahu faktur a jejich čitelnost musí být zaručena
během celého období uchovávání (§ 35
odst. 3 ZDPH). Údaje obsažené na dokladech – fakturách vystavených
touto formou nesmí být měněny ani doplňovány a musí zůstat čitelné po
celou stanovenou dobu.
Nahoru Vystavování daňových dokladů odběratelem
Ustanovení § 28 odst. 5 ZDPH umožňuje, aby
osoba povinná k dani písemně zmocnila k vystavení daňového dokladu svým jménem
osobu, pro kterou se lnění uskutečňuje, nebo třetí osobu. Pokud je takové
zmocnění uděleno elektronicky, musí být podepsáno uznávaným elektronickým
podpisem. Je proto v zájmu plátce, který je příjemcem zdanitelného plnění a má
zplnomocnění k vystavování daňových dokladů jménem dodavatele, na základě
kterých bude uplatňovat nárok na odpočet daně, aby si písemné zmocnění, nebo
zmocnění udělené elektronicky s uznávaným elektronickým podpisem, zajistil.
Nahoru Vystavování daňových dokladů elektronickou formou
Vystavování daňových dokladů v elektronické podobě umožňuje úprava
obsažená v § 26 odst. 3 ZDPH. Plátci však musí
splnit podmínky vymezené tímto ustanovení. Za daňový doklad v elektronické
podobě se pro účely DPH považuje daňový doklad vystavený a obdržený
elektronicky, pokud s použitím dokladu v elektronické podobě souhlasí příjemce
plnění.
Bližší informace k fakturaci v elektronické podobě jsou uvedeny v
hesle Elektronická forma vystavování a uchovávání daňových dokladů.
Rozhodnutí, resp. dohoda mezi dodavatelem a odběratelem, využívat
platební styk tzv. formou selfbillig je zcela na vůli smluvních stran. V
…