dnes je 28.3.2024

Input:

Smluvní výrobce

22.2.2018, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

4.1.2
Smluvní výrobce

Ing. Michal Jelínek Ph.D.

Smluvnímu výrobci, resp. jeho funkčnímu a rizikovému profilu, se detailněji věnoval článek Smluvní výrobce, nicméně pro rekapitulaci bude vhodné uvést, že smluvní výrobce je subjekt založený obvykle nadnárodní skupinou podniků za účelem výkonu rutinní činnosti, tj. výroby. Smluvní výrobce nemá na starosti marketing, distribuci a prodej, pouze vyrábí výrobky, které následně prodá spojené osobě za účelem dalšího prodeje. V praxi pak společnost vykonávající funkce smluvního výrobce obvykle vstupuje do dalších obchodních transakcí jak se spojenými, tak nespojenými osobami vykonávajícími další funkce, např. plnohodnotného výrobce, závislého distributora apod.

Subjekt, který se nachází v pozici smluvního výrobce, nese v této transakci jen velmi omezená tržní rizika. Mateřská či jinak spojená osoba mu obvykle zajišťuje odběr převážné části produkce nebo v některých případech dokonce tyto odběry smluvně garantuje. Jelikož se ve valné většině případů používá pro stanovení transferové ceny za vlastní výrobky metoda nákladů a přirážky, nenese smluvní výrobce ani významná rizika související s pohybem cen na koncových trzích. Smluvní výrobce má touto metodou zajištěno pokrytí svých nákladů a dosažení ziskové přirážky.

V případě, kdy se výrobku na trhu nedaří a prodává se za nízkou cenu, metoda nákladů a přirážky smluvnímu výrobci garantuje jistou ziskovost. Co se týče rizika volatility tržní ceny, je smluvní výrobce prakticky v bezrizikové pozici. Samozřejmě nese to fatální riziko, kdy produkce daného výrobku je pro celou skupinu již tak neefektivní, že bude výroba ukončena. Ale dokud výroba běží, neměl by smluvní výrobce nést žádná rizika vyplývající z fluktuace cen na koncových trzích (nebo jen velmi omezená).

Složitější je to s prodejním rizikem. Smluvní výrobci obvykle nemají smluvně zajištěný odběr výrobků, a proto v případě, kdy skupině výrazně klesne prodané množství výrobku, je otázkou, jak daný pokles promítne rozhodovací centrum skupiny do vztahů mezi smluvním výrobcem a jeho vnitroskupinovými odběrateli. Jednou možností je, že skupina bude dále odebírat veškeré vyráběné množství výrobků od smluvního výrobce bez omezení kapacit výroby. Bude tedy vyrábět na sklad. Nicméně na sklad distributorů, nikoliv na sklad smluvního výrobce, který okamžitě do skupiny prodá vše, co vyrobí. Není tedy poklesem trhu nijak zasažen. Tato situace bude spíše výjimečná a bude se týkat krátkodobých tržních výkyvů, kdy má rozhodovací centrum skupiny očekávání v opětovný růst prodejů.

Častějším případem, kdy dojde k poklesu prodaného množství výrobků na koncových trzích, bude omezení výroby u smluvního výrobce. Bude se jednat o případy, kdy daný výrobek již není tolik atraktivní na trhu a neočekává se

Nahrávám...
Nahrávám...