prof. Ing. Alena Vančurová, Ph.D.
NahoruÚvod
Podle daňového řádu je nalézací řízení jednou z fází daňového
řízení. V jeho rámci dojde ke stanovení daně. Tím se rozumí: vyměření daně a
doměření daně. Toto heslo se zabývá pravidly, která jsou pro obě části
stanovení daně společná. Heslo používá pojem stanovení daně s vědomím, že může
jít jak o (prvotní) vyměření, tak o (následné) doměření daně. Obdobně v tomto
textu pojem daňové tvrzení platí jak pro daňové přiznání, tak pro vyúčtování
daně. Není-li uvedeno jinak, pravidla zde uvedená se vztahují jak na řádná, tak
i na dodatečná daňová tvrzení.
NahoruVyměření daně
Vyměření daně je částí daňového řízení, ve kterém je daň (případně
daňová ztráta nebo daňový odpočet) vyměřena, její výše je tedy pravomocně
stanovena.
NahoruDoměření daně
Je část daňového řízení, která může (ale nemusí) následovat po
vyměření daně, a to v případech, že existuje důvod pro změnu již pravomocně
stanovené daně.
NahoruPlatební výměr
Daň (včetně daňového odpočtu nebo daňové ztráty) vždy stanovuje
správce daně, a to nejčastěji platebním výměrem. Způsobů vyměření daně je
několik:
NahoruStanovení daně bez sdělení
Jestliže správce daně na základě svých následných kroků nestanoví
daň jiným způsobem, má se za to, že daň stanovil bez sdělení. Takto lze
stanovit daň pouze na základě podaného daňového tvrzení (přiznání nebo
vyúčtování), a to pouze v částce daně (daňového odpočtu anebo daňové ztráty), která byla uvedena v
daňovém tvrzení. Daň se považuje za stanovenou s účinností k poslednímu dni
lhůty pro podání daňového tvrzení, je-li daňové tvrzení podáno včas. Při podání
daňového tvrzení po lhůtě se za stejných okolností za den stanovení daně
považuje až den doručení daňového tvrzení správci daně.
Pro takový platební výměr, který se však za fiktivní sám o sobě
nepovažuje, platí tyto právní fikce:
-
platební výměr zní na částku daně uvedenou v daňovém
tvrzení,
-
den vydání výměru se také považuje za den jeho sdělení.
Podle daňového řádu se proti stanovení daně bez sdělení nelze
odvolat, takto stanovená daň je tedy stanovena pravomocně ke dni, v němž je
stanovena. Zákaz odvolání se ale netýká stanovení daně bez sdělení, pokud byla
částka daně v něm stanovena na základě rozhodnutí o závazném posouzení. V
takovém případě se odvolat lze a je pravděpodobné, že v odůvodnění odvolání
bude mít čestné místo napadení závazného posouzení.
Pokud by daňový subjekt byl znejistěn tím, že mu platební výměr
stanovující daň nebyl doručen, může svůj místně příslušný finanční úřad požádat
o vydání jeho stejnopisu (originál je v tomto případě uložen zpravidla v
elektronické části spisu daňového subjektu). Na základě této žádosti musí
finanční úřad zaslat stejnopis do 30 dnů ode dne, kdy žádost o jeho vydání
obdržel.
V případě, že daňový subjekt podává žádost o vydání stejnopisu např.
souběžně s podáním daňového přiznání, tedy dříve, než bude platební výměr bez
sdělení vydán, je správce daně povinen stejnopis platebního výměru odeslat do
30 dnů od stanovení daně.
NahoruChyby v daňovém tvrzení
Po shromáždění daňových tvrzení správce daně provede jejich formální
kontrolu. Když při ní zjistí, že daň měla být stanovena v jiné výši, aniž by
zpochybňoval věrohodnost údajů uvedených v daňovém přiznání (např. daňový
subjekt uplatnil vyšší nezdanitelné části základu daně z
příjmů fyzických osob nebo nesprávně vypočetl nárok na odpočet DPH), potom fakticky vydá
platební výměr na jinou částku daně. Daňový řád sice zmiňuje v této souvislosti
jen stanovení daně v částce vyšší. Faktem ovšem je, že stanovit tak bez sdělení
lze jen v částce uvedené v daňovém tvrzení. Proto i v případě, že správce daně
chce stanovit daň třeba o jedinou korunu nižší, musí fakticky vydat platební
výměr.
NahoruPravomocnost stanovení daně ve vyšší částce
Daň v jiné částce, než byla uvedena v daňovém tvrzení, je pravomocně
vyměřena, až nelze-li se proti platebnímu výměru odvolat. Tj. nejčastěji marným
uplynutím lhůty pro odvolání - odvolání lze podat nejpozději do 30 dnů od
doručení (nebo jiné formy sdělení) platebního výměru. Bylo-li odvolání proti
platebnímu výměru podáno, pak je daň pravomocně stanovena až vydáním rozhodnutí
o něm.
NahoruSplatnost rozdílu
Rozdíl oproti dani stanovené v daňovém tvrzení je splatný v náhradní
lhůtě splatnosti 15 dnů od nabytí právní moci platebního výměru. Den
pravomocnosti tohoto platebního výměru tedy nemění den splatnosti daně.
NahoruPostup k odstranění pochybností
Kontrola podaného daňového tvrzení není samozřejmě jen formální.
Správce daně při ní může rovněž objevit nesrovnalosti nebo mít i z jiného
zdroje podezření o správnosti dat v něm uvedených. Když má správce daně
konkrétní pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti daňového tvrzení
a dalších písemností předložených daňovým subjektem nebo o pravdivosti údajů v
nich uvedených, vyzve daňový subjekt k odstranění těchto pochybností.
NahoruVýzva k odstranění pochybností
Postup k odstranění pochybností začíná výzvou k jejich odstranění.
Obsah této výzvy je v daňovém řádu velmi přesně rozveden. Především to, že
zahájit postup k odstranění pochybností správce daně může jen v případě, že má
konkrétní pochybnosti k obsahu daňového tvrzení. Nemůže tedy jít jen o neblahou
předešlou zkušenost s daňovým subjektem anebo třeba o nejasné podezření. Ve
výzvě musí přesně specifikovat, jaké má pochybnosti, a to tak, aby daňový
subjekt byl schopen určit, jak má pochybnosti odstranit, čím svá tvrzení
doplnit, případně jaké důkazní prostředky jsou očekávány.
V této výzvě musí být stanovena lhůta pro splnění. Jde o
individuální lhůtu, která bude na základě zdůvodněné žádosti prodloužena.
Daňový řád ale současně uvádí, že nesmí být kratší než 15 dnů.
Každé výzvě v daňovém řízení či obecně při správě daní věnujte
zvýšenou pozornost. Bývá totiž "posledním varováním“ před nepříjemným krokem
správce daně. Výzva uvozující postup k odstranění pochybností patří k těm
nejnepříjemnějším.
Pro daňový subjekt je nepříjemné, že zpravidla vychází z
předpokladu stanovení daně bez sdělení, a tak může být zaskočen, když byl se
značným časovým odstupem zahájen postup k odstranění pochybností. Lhůtu pro
zahájení postupu k odstranění pochybnosti ani daňový řád obecně neohraničil.
Stanoví však, že výzva k odstranění pochybností v případech, kdy z podaného
tvrzení vyplývá, že by měl být stanoven daňový odpočet (nadměrný odpočet u daně
z přidané hodnoty nebo daňový bonus u daně z příjmů fyzických osob), musí být
vydána nejpozději do 30 dnů po dni, kdy bylo daňové tvrzení podáno. Kdyby ale
daňové tvrzení bylo podáno s velkým časovým předstihem před posledním dnem
lhůty pro jeho podání, pak platí, že výzva musí být podána ve stejné lhůtě po
posledním dni lhůty pro podání příslušného daňového tvrzení.
(To je
samozřejmě logické ustanovení, protože až do posledního dne lhůty může daňový
subjekt podat opravné daňové tvrzení, resp. opravné dodatečné daňové
tvrzení.)
NahoruPrůběh postupu k odstranění pochybností
Pokud daňový subjekt splní ve stanovené lhůtě výzvu správce daně,
záleží na tom, jaký postoj správce daně zaujme k předloženým důkazním
prostředkům, vysvětlením a doplněním. Vypořádání se s podáním daňového subjektu
musí být podle okolností zachyceno buď v úředním záznamu, nebo v protokolu. V
této písemnosti bude uvedeno, buď že správce daně považuje doplnění a
vysvětlení daňového subjektu za dostatečné, anebo že jeho pochybnosti
přetrvávají, což musí zdůvodnit.
NahoruVýsledek postupu k odstranění pochybností
Pokud se správce daně na základě doložených informací zbavil všech
pochybností, nemusí to samostatně daňovému subjektu sdělovat. Když pochybnosti
správce daně přetrvávají nebo vysvětlení daňového subjektu není dostatečně
věrohodné, musí o tom správce daně daňový subjekt informovat.
NahoruNávrh na pokračování v dokazování
Pokud má daňový subjekt po doručení sdělení o tom, že všechny
pochybnosti nebyly odstraněny, dojem, že má možnost dále svou pozici obhajovat
a má k dispozici i další důkazní prostředky (anebo alespoň ví, kde by si je
správce daně mohl obstarat), může do 15 dnů od doručení sdělení správce daně
podat návrh na pokračování v dokazování. V tomto návrhu musí být obsažen i
návrh dalších důkazních prostředků potvrzujících postoj daňového subjektu.
Správce daně buď uzná alespoň částečně důvodnost návrhu daňového
subjektu, pak se postup k odstranění pochybností překlopí v omezenou daňovou
kontrolu, která se otevře jen v rozsahu, v jakém zůstaly pochybnosti, nebo
neuzná důvodnost návrhu daňového subjektu, pak je povinen do 15 dnů vydat
rozhodnutí o stanovení daně (zpravidla platební výměr).
NahoruStanovení daně podle pomůcek
Když daňový subjekt ve stanovené lhůtě této výzvě nevyhoví, potom je
správce daně oprávněn stanovit mu daň bez jeho součinnosti podle pomůcek, které
má sám k dispozici…