10.2.2.10
Výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
příjmů
Ing. Miloš Hovorka
Ustanovení o výdajích (nákladech) jsou v ZDP řazena systematicky
za sebou. Nejdříve je v § 24 stanoveno, které výdaje (náklady) se
uznají za vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů, a potom je v § 25 stanoveno, které výdaje (náklady) za
vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů nelze uznat. Na to navazují §§ 26 až 33, které vymezují hmotný
a nehmotný majetek a stanoví pravidla pro jeho daňové odpisování.
NahoruJak je § 24 strukturován?
NahoruStruktura § 24
Ustanovení § 24 jsou členěna tak, že:
- -
v odstavci 1 jsou stanoveny základní
podmínky pro uznávání daňových výdajů (nákladů),
- -
v odstavci 2 je uvedeno, které výdaje
(náklady) jsou také uznány jako daňové a za jakých podmínek,
- -
v odstavci 3 je pravidlo, že u
poplatníků, u nichž zdanění podléhají pouze příjmy z podnikatelské nebo jinak
vymezené činnosti, se jako výdaje (náklady) uznávají pouze výdaje vynaložené na
dosažení, zajištění a udržení příjmů, které jsou předmětem daně,
- -
v odstavci 4 je určeno, za jakých
podmínek se uznává jako daňový výdaj (náklad) nájemné u finančního pronájmu s
následnou koupí najatého hmotného majetku, který lze podle tohoto zákona
odpisovat,
- -
v odstavci 5 je stanoveno, za jakých
podmínek se uznává nájemné do daňových výdajů (nákladů) v případě, že se
prodává majetek, který byl předmětem nájemní smlouvy po jejím ukončení
nájemci,
- - odstavec
6 řeší situaci, kdy dojde k předčasnému ukončení smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku, a stanoví, která část
nájemného bude v takové situaci daňově uznána,
- - odstavec
7 definuje nabývací cenu podílu na obchodní společnosti nebo
družstvu, která se uznává za stanovených podmínek jako daňový výdaj (náklad)
při prodeji podílu, při výplatě podílu na likvidačním zůstatku nebo při výplatě
vypořádacího podílu,
- -
v odstavci 8 je stanoveno, že při
prodeji podniku nebo části podniku tvořící samostatnou organizační složku se
nepoužijí ustanovení odstavce 2, která omezují uplatnění
výdajů (nákladů) výší souvisejících příjmů u jednotlivě prodávaných
majetků,
- - odstavec
9 určuje, jaký bude postup při odpisu pohledávky nebo tvorbě opravné
položky u pohledávky, která byla nabyta při přeměně společnosti podle
obchodního zákoníku (např. při fúzi společností),
- - odstavec
10 definuje živelní pohromu pro účely ZDP, protože jí způsobené
škody jsou za stanovených podmínek uznány jako daňový výdaj (náklad),
- -
v odstavci 11 je stanoveno,
do jaké výše lze uznat související daňový výdaj (náklad) při prodeji majetku,
který se neodpisuje ani daňově, ani účetně a byl nabyt při přeměně podle
obchodního zákoníku, při převodu podniku nebo jeho samostatné části podle § 23a, při fúzi společností a rozdělení
společnosti podle § 23c,
- - odstavec
12 je určen pouze fyzickým osobám,
- - odstavec
13 je určen také pouze fyzickým osobám,
- -
v odstavci 14 je stanoven
daňový režim pro uplatňování pořizovacích cen pohledávek, jinak neuznaných jako
daňový výdaj podle jiných ustanovení ZDP, u poplatníků, jejichž hlavním
předmětem činnosti je nákup, prodej a vymáhání pohledávek,
- -
v odstavci 15 je stanoven
daňový režim pro mimořádné nájemné u finančního pronájmu s následnou koupí
najatého hmotného majetku odpisovaného podle § 30a (mimořádné odpisy),
- -
v odstavci 16 je stanoven
daňový režim pro nájemné u finančního pronájmu hmotného majetku využívaného k
výrobě elektřiny ze slunečního záření.
Základní podmínky pro uznání daňových výdajů
(nákladů)
Základní podmínky pro uznání daňových výdajů
(nákladů)
Základní podmínky pro uznání daňových výdajů (nákladů) jsou
stanoveny v § 24 odst. 1 ZDP, a to tak, že:
"Výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů se pro zjištění základu daně odečtou ve výši prokázané
poplatníkem a ve výši stanovené tímto zákonem a zvláštními předpisy (např.
část sedmá hlava třetí zákoníku práce). Ve výdajích na dosažení, zajištění a
udržení příjmů nelze uplatnit výdaje, které již byly v předchozích zdaňovacích
obdobích ve výdajích na dosažení, zajištění a udržení příjmů uplatněny. Pokud
poplatník účtuje v souladu se zvláštním právním předpisem (zákon č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů) některé účetní operace kompenzovaně, posuzují se náklady, jejichž uznatelnost je limitována
výší příjmů s nimi souvisejících, obdobně, jako by byly účtovány odděleně
náklady a výnosy.“
Praktické zkušenosti potvrzují, že daňoví poplatníci si
neuvědomují důležitý význam zejména kurzívou vyznačené části první věty tohoto
ustanovení.
Vysvětlit tuto část věty by se dalo jednoduše tak, že výdaje
(náklady) si může poplatník odečíst tehdy, pokud byly vynaloženy na dosažení,
zajištění a udržení zdanitelných příjmů a toto je schopen prokázat.
Důkazní břemeno je tak na straně poplatníka, a pokud nebude
schopen výše uvedené prokázat, tak mu správce daně při daňové kontrole
uplatněné výdaje (náklady) neuzná, protože poplatník důkazní břemeno
neunesl.
Příklad
Manažeři firmy vlastnící několik restaurací uskutečnili týdenní
zahraniční cestu na Bahamy a náklady s ní související si firma uplatnila jako
daňový náklad.
Při daňové kontrole prokázala firma hodnotu vynaložených nákladů
účetními doklady, avšak nebyla schopna správci daně prokázat, jak tato
zahraniční cesta přispěla nebo měla přispět k dosažení, zajištění a udržení
příjmů z provozování restaurací.
Protože k prokázání ze strany firmy nedošlo, správce daně jí
tyto náklady neuznal.
Aby byly poplatníkem vynaložené výdaje daňově uznány, nemusí se
vždy reálně projevit i v jeho zdanitelných příjmech, jak se někteří správci
daně nesprávně domnívají.
Na internetových stránkách Nejvyššího správního soudu www.nssoud.cz je v rámci
přehledu ze Sbírky rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č. 7/2004 publikováno
totiž i toto velmi důležité rozhodnutí:
"Rozhodnutí č. 264
Daň z příjmů: výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a
udržení zdanitelných příjmů
Z ustanovení § 24 odst. 1 zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, nelze dovodit, že vynaložené výdaje se vždy musí
reálně projevit v příjmech daňového poplatníka, tzn. že mezi výdaji a příjmy
nutně existuje vztah přímé úměry. Smysl tohoto ustanovení však zjevně spočívá v
tom, že se musí jednat o výdaje za tímto účelem vynaložené. Proto také
ustanovení § 23 odst. 1 stejného zákona při
vymezení základu daně hovoří o respektování "věcné a časové souvislosti“ příjmů
a výdajů v daném zdaňovacím období. Mezi těmito výdaji a očekávanými příjmy tak
musí existovat přímý a bezprostřední vztah; v opačném případě se pojmově nemůže
jednat o výdaje vynaložené na dosažení, udržení či zajištění příjmů.“
Výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů se pro zjištění základu daně odečtou ve výši prokázané
poplatníkem a ve výši stanovené ZDP a zvláštními
předpisy.
To znamená, že když poplatník prokáže, že výdaje (náklady) byly
vynaloženy na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů a přitom pro
výši těchto prokázaných výdajů (nákladů) je stanoven ZDP nebo zvláštními
předpisy (např. zákoníkem práce pro některé cestovní náhrady) limit, tak budou
výdaje (náklady) uznány jako daňové pouze do výše tohoto limitu, i když byla
poplatníkem prokázána celá jejich výše.
Příklad
V § 24 odst. 2 písm. w) ZDP je
uvedeno, že při prodeji podílu na s. r. o. je výdajem (nákladem) podle § 24 odst. 1 také nabývací cena
tohoto podílu, avšak jen do výše příjmů z prodeje tohoto podílu.
Co se také považuje za daňové výdaje
(náklady)
NahoruDaňové výdaje (náklady)
V § 24 odst. 2 ZDP je uvedeno, že
"Výdaji (náklady) podle odstavce 1 jsou také ...“
V tomto odstavci je tak uvedena řada výdajů (nákladů), které se
považují také za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů.
Pokud v tomto výčtu poplatník svůj výdaj (náklad) nenajde, což
bude v praxi častým případem, tak to neznamená, že by nemohlo jít o daňový
výdaj (náklad).
Potom musí poplatník postupovat při zkoumání jeho daňové
uznatelnosti nejprve podle výše uvedených základních podmínek uvedených v § 24 odst. 1, a pokud jsou splněny,
tak si ještě ověřit, jestli není tento výdaj (náklad) daňově neuznán podle § 25 ZDP.
Příklad
Společnost provozující cestovní kancelář si pořídila digitální
fotoaparát za 15.000 Kč.
Ve výčtu daňově uznatelných výdajů (nákladů), uvedeném v § 24 odst. 2 ZDP, nenajde, že za
daňový výdaj (náklad) se považuje i výdaj (náklad) na pořízení digitálního
fotoaparátu.
Proto musí nejdříve posoudit, jestli si fotoaparát pořídila
proto, aby jí sloužil k dosažení, zajištění a udržení příjmů z provozu její
cestovní kanceláře. Pokud tomu tak je, je splněna základní podmínka pro uznání
výdaje (nákladu) na pořízení fotoaparátu jako výdaje (nákladu) daňového,
stanovená v § 24 odst. 1 ZDP.
Splnit jenom tuto podmínku však nestačí, protože se musí
společnost podívat ještě do § 25, jestli tam není uvedeno, že v tomto případě o daňový
výdaj (náklad) nejde.
V § 25 ZDP není uvedeno, že se výdaj
(náklad) na pořízení digitálního fotoaparátu poplatníkovi neuzná.
Bylo by tomu tak i v případě, kdyby jeho pořizovací cena byla
vyšší než 40.000 Kč a fotoaparát tak byl hmotným majetkem? V tomto případě je
přímo v § 25 uvedeno, že výdaje (náklady) na
pořízení hmotného majetku se neuznají (uznány by byly podle § 24 odst. 2 ZDP pouze jeho daňové
odpisy).
Výdaje (náklady) na pořízení fotoaparátu si proto může
společnost uplatnit jako daňové.
Z úvodní věty § 24 odst. 2 ZDP "Výdaji
(náklady) podle odstavce 1 jsou také“ vyplývá,
že v odstavci 2 je uveden pouze
příkladný a nikoliv konečný výčet příkladů, které se za daňové výdaje (náklady)
považují.
Na druhou stranu i výdaje (náklady) uvedené v odstavci 2 musí splňovat základní
podmínku uvedenou v odstavci 1, a to že jde o výdaj
(náklad) vynaložený na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů
[respektive, že zde uvedené výdaje (náklady) mají souvislost se zdanitelnými
příjmy poplatníka].
Příklad
U poplatníka nelze uznat jako daňový výdaj podle § 24 odst. 2 písm. zi) zaplacené
smluvní pokuty ze smluv, které nemají žádnou souvislost s jeho zdanitelnými
příjmy.
Správný postup poplatníka při uplatňování daňových výdajů
(nákladů) by měl být ten, že:
-
posoudí, jestli jde o výdaj (náklad) splňující základní
podmínku pro uznání podle § 24 odst. 1, to znamená, že jde o
výdaj (náklad) vynaložený na dosažení, zajištění a udržení jeho zdanitelných
příjmů, a toto je schopen prokázat,
-
podívá se do § 24 odst. 2 (případně i dalších
odstavců § 24, např. odst. 4, 5,
6), jestli jím uplatňovaný výdaj (náklad) zde není uveden a jestli
zde nejsou stanoveny další podmínky pro jeho uznání,
-
vždy se podívá, jestli nebude daňový výdaj (náklad) neuznán
podle § 25 ZDP (a to i v případě, že jsou
splněny body č. 1 a 2).
Příklad
Společnost získala darem přístroj, který bude sloužit k jejímu
podnikání. Zaplatila darovací daň a posuzuje, jestli si ji může uplatnit jako
daňový výdaj (náklad).
Zaplacení darovací daně je výdajem (nákladem), který má
souvislost s dosažením, zajištěním a udržením jejích příjmů z podnikání, a
proto je podmínka podle bodu 1 splněna.
Společnost si zjistila, že v § 24 odst. 2 písm. p) ZDP je
uvedeno, že daňovým výdajem (nákladem) jsou také výdaje (náklady), k jejichž
úhradě je poplatník povinen podle zvláštních zákonů.
Je tak splněna i podmínka podle bodu 2, protože zákon o dani
dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí je oním zvláštním zákonem, který
společnosti jako obdarované ukládá, aby darovací daň přiznala a zaplatila.
Nakonec však o daňový výdaj (náklad) nepůjde, protože v § 25 odst. 1 písm. s) ZDP je
uvedeno, že darovací daň se jako daňový výdaj (náklad) neuzná.
Poplatníci by si měli také uvědomit, že pro zjištění základu
daně se vychází z výsledku hospodaření a z účetnictví vedeného podle
stanovených účetních předpisů.
To znamená, že již z těchto účetních předpisů bude vyplývat, že
např. nebude možno uplatnit některý náklad jako daňový v plné výši, ale bude
nutné jej časově rozlišit na více účetních období.
Příklad
Pro poplatníky účtující podle vyhlášky č. 500/2002 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, z navazujícího ustanovení 3.11.1. Českého účetního
standardu pro podnikatele č. 017 – Zúčtovací vztahy, vyplývá, že:
"Na příslušném účtu vykazovaném v položce "D.1.1. Náklady
příštích období“ se účtují výdaje běžného účetního období, jež se týkají
nákladů v příštích obdobích, a sice konkrétních jednotlivých účtů v účtové
třídě 5, například náklady na zařazení většího rozsahu drobného nehmotného nebo
hmotného majetku do používání, nájemné placené předem, předplatné; zúčtování
nákladů příštích období na příslušný účet nákladů se provede v účetním období,
s nímž časově rozlišené náklady věcně souvisejí.“
To také např. znamená, že samostatné movité věci v pořizovací
ceně do 40.000 Kč, které budou u účetní jednotky drobným hmotným majetkem, se
nebudou automaticky účtovat do účetních nákladů a zároveň uplatňovat jako
daňový náklad, ale v případě zařazení většího rozsahu je bude třeba účtovat v
účetních nákladech postupně po vícero účetních období (prostřednictvím
zúčtování účtu nákladů příštích období). To znamená, že i jako daňový náklad
nebude jejich pořízení uplatněno za jedno zdaňovací období, ale postupně za
vícero.
V příslušných účetních předpisech také může být stanoveno, že
ten nebo onen náklad nebude možno uplatnit v účetních nákladech přímo, ale že
bude vstupovat do pořizovací ceny toho nebo onoho majetku a sdílet tak jeho
daňový režim.
Příklad
U poplatníků účtujících podle výše uvedené vyhlášky nebude možné
zaúčtovat na účty nákladů v účtové třídě 5 například náklady související s
pořízením dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku (jde o clo, dopravné,
montáž a další), protože jsou součástí jeho ocenění.
Bude možno je uplatnit v daňových nákladech nepřímo
prostřednictvím odpisů.
Přímo do nákladů nebude možno také zaúčtovat např.:
-
náklady související s pořízením zásob (jde o přepravu,
provize, clo, pojistné), protože jsou součástí pořizovací ceny zásob,
-
náklady spojené s pořízením cenných papírů a podílů
(poplatky makléřům, poradcům, burzám), protože jsou součástí pořizovací ceny
cenného papíru a podílu,
-
náklady spojené s pořízením pohledávek (náklady na znalecké
ocenění nakupovaných pohledávek, odměny právníkům a provize), protože jsou
součástí pořizovací ceny pohledávek.
Platí tedy, že již samotné účetní předpisy účetním jednotkám
určují, jak mají tu či onu hospodářskou operaci zaúčtovat, a pokud je správně
zaúčtována na nákladový účet, snižuje výsledek hospodaření, ze kterého se podle § 23 odst. 2 ZDP vychází pro
zjištění základu daně, a pokud jsou splněny podmínky pro daňovou uznatelnost
takového nákladu podle ZDP, bude účetní náklad uznán také za daňový. Pokud
podmínky splněny nebudou, musí poplatník podle § 23 odst. 3 písm. a) ZDP v daňovém
přiznání výsledek hospodaření o neuznanou částku zvýšit.
Poplatníky je třeba také upozornit, že ZDP byl za dobu své
existence již více než 100krát novelizován.
Zákony, kterými se ZDP mění, obsahují ustanovení měnící přímo text
ZDP, ale také přechodná ustanovení, ve kterých je stanoveno, od kdy ta či ona
nová ustanovení ZDP platí. Často z těchto přechodných ustanovení vyplývá, že u
řady daňových situací započatých před účinnosti novely ZDP se bude postupovat
podle starého daňového režimu.
Příklad
V bodě 25 přechodných ustanovení zákona č. 438/2004 Sb. je
stanoveno, že ustanovení § 32a ZDP (Odpisy nehmotného majetku) se
použije poprvé u nehmotného majetku zaevidovaného do majetku poplatníka ve
zdaňovacím období, které započalo v roce 2004. To potom například znamená, že u
nehmotného majetku pořízeného a zaevidovaného u poplatníka v roce 2003 v
souladu s účetními předpisy budou v dalších letech uznávány jako daňový náklad
účetní odpisy tohoto nehmotného majetku [pokud budou splněny podmínky § 24 odst. 2 písm. v) bod 2. ZDP],
a nikoliv daňové odpisy podle § 32a ZDP.
Příklad
Z bodu 19. přechodných ustanovení zákona č. 438/2003 Sb.
vyplývá, že nový přísnější režim v § 24 odst. 2 písm. y) ZDP pro
daňový odpis nedobytných pohledávek platí až pro pohledávky vzniklé po 31. 12.
2003. To potom například znamená, že lze v roce 2007 uznat jako daňový náklad
odpis pohledávky za půjčkou poskytnutou v roce 2003 dlužníkovi, který ji
nesplatil a na základě výsledků proběhlého konkursního řízení v roce 2007 ani
již nesplatí. Podmínka § 24 odst. 2 písm. y) pro daňový
odpis pohledávky, že musí jít o pohledávku, která byla při svém vzniku
zaúčtována ve výnosech poplatníka, zde neplatí, protože nejde o pohledávku
vzniklou po 31. 12. 2003, nýbrž o pohledávku vzniklou před tímto datem.
Příklad
Z bodu 7 přechodných ustanovení zákona č. 216/2009 Sb. vyplývá,
že § 24 odst. 15 ZDP (mimořádné nájemné u finančního pronájmu) se použije na majetek, který je
předmětem smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najatého hmotného
majetku uzavřené ode dne 20. července 2009 do 30. června 2010 a který je v
tomto období přenechán nájemci ve stavu způsobilém obvyklému užívání.
Platí, že se bude třeba ujistit (i když ne příliš často), zda
náhodou pro uplatnění toho či onoho výdaje (nákladu) neplatí nikoliv aktuální
daňový režim (tak, jak ho ve svém znění zákona od nějakého nakladatele má
poplatník k dispozici), ale starý daňový režim.
Také je třeba upozornit, že poplatníci, kteří uplatňují jiné
zdaňovací období než kalendářní rok (například hospodářský rok), si musí
ujasnit, jestli nějaká změna v ZDP pro ně platí již například od 1. ledna
kalendářního roku (jako pro všechny poplatníky se zdaňovacím obdobím kalendářní
rok) anebo až později (v přechodných ustanoveních novel ZDP se totiž používá
často text v tom smyslu, že nová ustanovení lze použít až za zdaňovací období,
které započalo ve zde stanoveném kalendářním roce, a nikoliv již přímo od
počátku kalendářního roku).
Příklad
Z bodu 3 přechodných ustanovení zákona č. 216/2009 Sb. vyplývá,
že výdaje na vynaložené zaměstnavatelem na odborný rozvoj zaměstnanců, které se
uznávají jako daňový výdaj podle § 24 odst. 2 písm. j) bod 3 ZDP ve
znění účinném od 20. července 2009 lze použít již za zdaňovací období započaté
v roce 2009. Poplatník se zdaňovacím obdobím hospodářského roku, který trval od
1. dubna 2009 do 31. března 2010, tak nemůže toto ustanovení uplatnit za měsíce
leden až březen 2009, protože zdaňovací období hospodářského roku pro něj v
roce 2009 započalo až od 1. dubna 2009.
NahoruPokyn GFŘ D-6
Pokyn GFŘ D-6
Poplatníkům bude dobré sdělit, že v pokynu GFŘ D-6 je k § 24 odst. 1 ZDP uvedeno několik
ustanovení, u nichž by se spíše mělo hodit zařazení tohoto textu v tomto pokynu
nikoliv k § 24 odst. 1, ale k § 24 odst. 2, který se zabývá tím,
jaké konkrétní výdaje (náklady) se také považují za daňové ve smyslu základní
definice daňové uznatelnosti výdajů (nákladů) podle § 24 odst. 1 ZDP.
Podle pokynu GFŘ D-6 tedy platí, že za daňové výdaje se podle § 24 odst. 1 zákona považují
také:
-
"U vlastníka (pronajímatele) hodnota nepeněžního plnění
nájemného hrazená nájemcem za předpokladu, že nepeněžní plnění má charakter
daňových výdajů (např. oprav). Má-li nepeněžní plnění nájemného formu
technického zhodnocení majetku, může vlastník (pronajímatel) jako daňový výdaj
uplatnit odpisy ze zvýšené vstupní (zůstatkové) ceny tohoto majetku, pokud jej
podle § 28 odst. 3 ZDP neodpisuje
nájemce.
-
Výdaje (náklady) vynaložené v souvislosti se zajišťováním
správy nemovitostí a výdaje (náklady) vynaložené nájemcem v souvislosti se
smluveným způsobem užívání najaté věci.
-
částky zaúčtované v souladu s účetními předpisy na vrub
příslušných účtů nákladů a ve prospěch přechodných účtů (účet výdajů příštích
období, dohadné účty pasivní) jsou u poplatníků, kteří vedou účetnictví daňovým
výdajem, jen pokud tyto částky souvisejí s daňovými výdaji. Toto se nevztahuje
na částky, které jsou daňovým výdajem, jen pokud byly zaplaceny.
-
Výdaje na pořízení jednotného pracovního oblečení
vymezeného v tomto pokynu k § 6 odst. 7 písm. b)
ZDP a výdaje (náklady) na udržování jednotného pracovního oblečení
jsou daňovým výdajem zaměstnavatele. Při úhradě výdajů na udržování jednotného
pracovního oblečení zaměstnancům paušální částkou podle § 6 odst. 8 ZDP, považují se za
daňové výdaje podle § 24 odst. 2 písm. x) ZDP jen
výdaje (náklady) do výše paušálu uvedeného v kolektivní smlouvě, popř. ve
vnitřním předpise zaměstnavatele za předpokladu, že výše paušálu byla
zaměstnavatelem prokazatelně stanovena na základě kalkulace skutečných daňových
výdajů. V případě, že dojde ke změně podmínek, za nichž byl paušál stanoven, je
zaměstnavatel povinen změnit výši paušálu s účinností od počátku měsíce, který
následuje po měsíci, v němž ke změně podmínek došlo.“
Rozdělení daňově uznatelných výdajů (náklad) do
skupin
Poplatníky bude dobré upozornit na to, že § 24 odst. 2 ZDP obsahuje 43
stejnorodých skupin daňově uznatelných výdajů (nákladů).
Daňoví poplatníci tak mohou počítat s tím, že (za případně dále
stanovených podmínek v tomto ustanovení) se jim uznají také např.
následující výdaje (náklady):
- - odpisy nemovitostí, strojů, přístrojů a dalšího
zařízení charakteru hmotného majetku,
- - zůstatková cena prodaného nebo zlikvidovaného hmotného
majetku,
- - zůstatková cena hmotného majetku vyřazeného v důsledku škody jen do výše náhrad; výjimkou jsou škody vzniklé v důsledku
živelních pohrom nebo škody způsobené podle potvrzení policie neznámým
pachatelem anebo jako zvýšené výdaje v důsledku opatření stanovených zvláštními
předpisy, které se uznají v plné výši,
- - pojistné hrazené poplatníkem, pokud souvisí s příjmem,
který je předmětem daně a není od daně osvobozen (např. pojistné za pojištěné
zásoby zboží),
- - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na
státní politiku zaměstnanosti a pojistné na všeobecné zdravotní
pojištění hrazené zaměstnavatelem podle příslušných zákonů je upravujících;
u poplatníků, kteří vedou účetnictví, je toto pojistné a příspěvek uznáno pouze
tehdy, pokud byly zaplaceny, a to nejpozději do konce měsíce
následujícího po uplynutí zdaňovacího období nebo jeho části; v případě
zaplacení po uvedeném termínu budou daňovým výdajem (nákladem) toho zdaňovacího
období, ve kterém byly zaplaceny. Daňovým výdajem je i pojistné na sociální
zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na
všeobecné zdravotní pojištění, které souvisí s nedaňovými výdaji uvedenými v § 25 ZDP s výjimkou výdajů v § 25 odst. 1 písm. g) (neuznává se
pojistné hrazené veřejnou obchodní společností za společníky této společnosti a
komanditní společností za komplementáře),
- -
příspěvek zaměstnavatele na penzijní připojištění se
státním příspěvkem poukázaný na účet jeho zaměstnance u penzijního fondu, a
to ve výši vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele,
pracovní nebo jiné smlouvy,
- -
pojistné, které hradí zaměstnavatel pojišťovně za zaměstnance
na soukromé životní pojištění na základě pojistné smlouvy uzavřené mezi
zaměstnancem jako pojistníkem a pojišťovnou, která je oprávněna k provozování
pojišťovací činnosti na území naší republiky nebo jinou pojišťovnou usazenou na
území členského státu Evropské unie, Norska nebo Islandu za podmínky, že ve
smlouvě byla sjednána výplata pojistného plnění až po 60 kalendářních měsících
a současně nejdříve v roce dosažení věku 60 let, a to ve výši vyplývající z
kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné
smlouvy,
- - nájemné u finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku, který lze podle ZDP odpisovat, ve výši a za podmínek
stanovených v § 24 odst. 4, 15 nebo 16 ZDP a nájemné u finančního pronájmu s
následnou koupí movitého hmotného majetku, u kterého vstupní cena nepřevýší
částku 40.000 Kč. Nájemným je v obou případech u postupníka i jím hrazená
částka postupiteli ve výši rozdílu mezi nájemným, které bylo postupitelem
zaplaceno, a nájemným, které je u postupitele výdajem (nákladem) podle § 24 odst. 6 ZDP při postoupení
smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku. U
poplatníků, kteří vedou účetnictví, se nájemné časově rozliší podle účetních
předpisů,
- - výdaje (náklady) hrazené nájemcem, které podle účetních
předpisů tvoří součást ocenění hmotného majetku pronajatého formou finančního
pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku, pokud v úhrnu se
sjednanou kupní cenou ve smlouvě nepřevýší u movitého majetku částku 40.000
Kč,
- - nájemné jiné než nájemné u finančního pronájmu s
následnou koupí najaté věci a to zaúčtované v návaznosti na účetní předpisy
(například nájemné u pronájmu staveb, nebytových prostor, pozemků, strojů nebo
automobilů). U nájemce, který má najat podnik nebo část podniku, tvořící
samostatnou organizační složku, na základě smlouvy o nájmu podniku nebo části
podniku podle obchodního zákoníku, je daňovým výdajem pouze část nájemného,
která převyšuje účetní odpisy,
- -
výdaje (náklady) na dokončenou nástavbu, přístavbu a
stavební úpravy, rekonstrukci a modernizaci jednotlivého majetku, které nejsou
technickým zhodnocením podle § 33 odst. 1 ZDP,
- - daň z převodu nemovitostí, a to i v případě zaplacení
ručitelem za původního vlastníka, a daň z nemovitostí, jen pokud byly
zaplaceny, dále ostatní daně a poplatky s výjimkami uvedenými v § 25,
- - tvorba rezerv na opravy hmotného majetku (pozor
na podmínku deponace peněžních prostředků odpovídajících výši rezervy na
zdaňovací období na samostatný účet v bance nejpozději do termínu
pro podání daňového přiznání, bankovních rezerv, rezerv v pojišťovnictví,
rezerv na pěstební činnost, rezerv finančních prostředků na sanaci pozemků
dotčených těžbou a ostatních rezerv podle zákona č. 593/1992 Sb., o
rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
- - tvorba opravných položek podle zákona o
rezervách k nepromlčeným pohledávkám, a to za dlužníky v insolvenčním
řízení, pohledávkám neuhrazeným více než 6 měsíců (ohledně
pohledávek s rozvahovou hodnotou v okamžiku vzniku vyšší než 200.000 Kč musí být vždy zahájeno soudní, rozhodčí nebo správní řízení), pohledávkám z
titulu ručení za celní dluh, pohledávkám neuhrazeným více než 12 měsíců
a s rozvahovou hodnotou do 30.000 Kč, pohledávkám z úvěrů u bank a
pohledávkám z úvěrů nebo půjček poskytnutých fyzickým osobám spořitelními a
úvěrními družstvy a ostatními finančními institucemi. U pohledávky nabyté
při přeměně podle zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních
společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů, nebyla-li nikdy součástí
podrozvahových účtů zanikající nebo rozdělované obchodní společnosti nebo
družstva, pokračuje nástupnická společnost v tvorbě opravné položky jako
by ke změně v osobě věřitele nedošlo, a to maximálně do výše, v jaké by
mohla uplatnit tvorbu opravné položky zanikající nebo rozdělovaná obchodní
společnost nebo družstvo,
- - náhrady cestovních výdajů do výše stanovené zvláštním
právním předpisem (například část sedmá hlava třetí zákoníku práce),
- -
výdaje (náklady) na pracovní a sociální podmínky, péči
o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců vynaložené na:
-
bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienické
vybavení pracovišť; výdaje (náklady) na pořízení ochranných nápojů lze uplatnit
v rozsahu stanoveném zvláštními právními předpisy (bližší podmínky poskytování
ochranných nápojů jsou upraveny v nařízení vlády č. 361/2007 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při
práci),
-
závodní preventivní péči poskytovanou zařízením
závodní preventivní péče v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy a nehrazeném
zdravotní pojišťovnou, na lékařské prohlídky a lékařská vyšetření stanovené
zvláštními předpisy a od 1. dubna 2012 na pracovnělékařské služby poskytované poskytovatelem těchto služeb v rozsahu stanoveném zvláštními
předpisy a nehrazeném zdravotní pojišťovnou, na lékařské prohlídky a lékařská
vyšetření stanovené zvláštními předpisy,
-
provoz vlastních vzdělávacích zařízení nebo
výdaje (náklady) spojené s odborným rozvojem zaměstnanců a rekvalifikací
zaměstnanců podle zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění
pozdějších předpisů, pokud souvisejí s předmětem činnosti zaměstnavatele,
-
provoz vlastního stravovacího zařízení, kromě
hodnoty potravin, nebo příspěvky na stravování zajišťované
prostřednictvím jiných subjektů a poskytované až do výše 55 % ceny jednoho
jídla za jednu směnu, maximálně však do výše 70 % stravného vymezeného pro
zaměstnance v § 6 odst. 7 písm. a)
ZDP při trvání pracovní cesty 5 až 12 hodin,
-
práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy,
vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy, pokud ZDP nebo
zvláštní zákon nestanoví jinak,
- -
výdaje (náklady) na provoz vlastního zařízení k ochraně
životního prostředí podle zvláštních předpisů,
- -
výdaje (náklady) na zabezpečení požární ochrany,
- -
výdaje (náklady), k jejichž úhradě je poplatník povinen podle zvláštních zákonů (např. podle zákoníku práce, obchodního
zákoníku, občanského zákoníku apod.),
- - jmenovitá hodnota pohledávky nebo pořizovací cena
pohledávky nabyté postoupením, vkladem a při přeměně společnosti, za
dlužníkem, který je podle zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho
řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, v úpadku nebo jemuž
úpadek hrozí na základě výsledků insolvenčního řízení, za dlužníkem, který byl
právnickou osobou a zanikl bez právního nástupce a věřitel nebyl s původním
dlužníkem spojenou osobou podle § 23 odst. 7 ZDP, a za dalšími
vyjmenovanými dlužníky,
- - smluvní pokuty, úroky z prodlení, poplatky z prodlení,
penále a jiné sankce ze závazkových vztahů, jen pokud byly zaplaceny; a
dále úroky z úvěrů a úroky z půjček v případě, kdy věřitelem je fyzická osoba,
která nevede účetnictví, jen pokud byly zaplaceny,
- - příspěvky právnickým osobám, pokud povinnost členství
vyplývá ze zvláštního právního předpisu, nebo členství je nutnou podmínkou k
provozování předmětu podnikání (činnosti), jakož i příspěvky placené
zaměstnavatelem za zaměstnance v případě, kdy členství zaměstnance je podmínkou
k provozování předmětu podnikání (činnosti) zaměstnavatele, a dále členský
příspěvek poplatníka organizacím zaměstnavatelů založeným podle
zvláštního právního předpisu a Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře
ČR do výše 0,5 % úhrnu vyměřovacích základů pro pojistné na sociální
zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za zdaňovací
období,
- - hodnota cenného papíru při prodeji zachycená v
účetnictví v souladu s účetními předpisy ke dni jeho prodeje, s výjimkou
nabývací ceny akcie, která není oceňována v souladu s účetními
předpisy reálnou hodnotou (nabývací cena se uzná jen do výše příjmů z
prodeje této akcie), dále s výjimkou pořizovací ceny směnky při prodeji,
o níž je účtováno podle účetních předpisů jako o cenném papíru,
zachycené v účetnictví v souladu s účetními předpisy ke dni jejího prodeje
(pořizovací cena se uzná jen do výše příjmů z prodeje této směnky) a s
výjimkou cenného papíru, u kterého je příjem z jeho převodu osvobozen podle § 19 odst. 1 písm. ze) nebo podle § 19 odst. 9 ZDP,
- - jmenovitá hodnota pohledávky při jejím postoupení, a to do výše příjmu plynoucího z jejího postoupení, pořizovací cena u
pohledávky nabyté postoupením, a to do výše příjmu plynoucího z její
úhrady dlužníkem nebo postupníkem při jejím následném postoupení, hrazená
daň darovací u pohledávky nabyté bezúplatně, a to do výše příjmu
plynoucího z jejího postoupení (ve všech těchto případech lze limit příjmů zvýšit o vytvořenou opravnou položku nebo rezervu (její
část) podle zákona o rezervách a u pohledávky postoupené před lhůtou splatnosti o diskont připadající na zbývající dobu do lhůty splatnosti;
výše diskontu se posuzuje podle úrokové sazby obvyklé při poskytování
finančních prostředků s odpovídající dobou splatnosti,
- - vstupní cena hmotného majetku vyloučeného z
odpisování (například uměleckého díla – obrazu), vstupní cena hmotného majetku využívaného k dosahování příjmů osvobozených od daně
podle § 19 odst. 1 písm. g) a pořizovací cena pozemku, a to jen do výše příjmů z prodeje jednotlivého majetku,
- - účetní odpisy u dlouhodobého hmotného majetku podle účetních předpisů, který není vymezen pro účely ZDP jako hmotný
majetek podle § 26 odst. 2 a 3 ZDP a účetní
odpisy dlouhodobého nehmotného majetku podle účetních předpisů, který se neodpisuje podle § 32a ZDP,
- -
výdaje (náklady) na dokončenou nástavbu, přístavbu a stavební úpravy podle stavebního zákona, rekonstrukci a modernizaci jednotlivého majetku, které nejsou technickým
zhodnocením podle § 33 odst. 1 ZDP,
- - odvod do státního rozpočtu z titulu plnění povinného
podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením podle § 81 zákona č.
435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů,
- - paušální výdaj na dopravu silničním motorovým
vozidlem,
- -
výdaje (náklady) vzniklé v důsledku prokazatelně provedené likvidace zásob materiálu, zboží, nedokončené výroby, polotovarů a
hotových výrobků; u léků, léčiv či potravinářských výrobků pouze, pokud je
nelze podle zvláštních právních předpisů uvádět dále do oběhu (neopomenout k
prokázání likvidace vypracovat protokol se v ZDP stanovenými povinnými
náležitostmi),
- - motivační příspěvek poskytnutý na základě smluvního vztahu žákovi nebo studentovi připravujícímu se pro
poplatníka na výkon profese, a to do výše 2.000 Kč měsíčně, v
případě studenta vysoké školy do výše 5.000 Kč měsíčně; motivačním
příspěvkem se pro účely tohoto zákona rozumí stipendium, příspěvek na
stravování, ubytování, vzdělávání ve vzdělávacích zařízeních související s
budoucím výkonem profese, jízdné v prostředcích hromadné dopravy do místa
vzdělávání a na pořízení osobních ochranných prostředků a pomůcek poskytovaných
nad rámec zvláštních právních předpisů,
- -
a další.
Je třeba ještě dodat, že ustanovení §§ 26 až 33 ZDP jsou věnována odpisům hmotného a nehmotného
majetku, které jsou uznány za daňový výdaj (náklad).
NahoruZůstatková cena hmotného majetku
Zůstatková cena hmotného majetku
Podle § 24 odst. 2 písm. b) ZDP platí, že
daňovým výdajem (nákladem) je také:
"zůstatková cena hmotného majetku (§ 29 odst. 2 ZDP), s výjimkou uvedenou v písm. c) a § 25, a to u
-
pěstitelských celků, trvalých porostů a zvířat podle
přílohy č. 1 k tomuto zákonu, při jejich vyřazení,
-
prodaného nebo zlikvidovaného hmotného majetku, který lze
podle tohoto zákona odpisovat,
-
hmotného majetku předaného povinně bezúplatně podle
zvláštních předpisů, snížená o přijaté dotace na jeho pořízení.
Při částečném prodeji nebo zlikvidování hmotného majetku je
výdajem (nákladem) poměrná část zůstatkové ceny. Zůstatkovou cenu nebo její
část nelze uplatnit v případě, kdy je stavební dílo (dům, budova, stavba)
likvidováno zcela nebo zčásti v souvislosti s výstavbou nového stavebního díla
nebo jeho technickým zhodnocením. Obdobně se toto ustanovení vztahuje na
zůstatkovou cenu hmotného majetku a nehmotného majetku odpisovaného pouze podle
zvláštního právního předpisu (zákon o účetnictví a navazující účetní předpisy),
jehož účetní odpisy jsou výdajem (nákladem) podle písmene v). Toto ustanovení se
nepoužije pro zůstatkovou cenu prodávaného osobního automobilu, jehož vstupní
cena je podle tohoto zákona limitována, kdy se částka příjmu z prodeje podle § 23 odst. 4 písm. l) nezahrnuje do
základu daně.“
Poprvé pro zdaňovací období, které započalo v roce 2008 platí, že
se ve výše uvedeném ustanovení poslední věta zrušuje. Změna souvisí s tím, že
se prodlužuje doba odpisování u osobních automobilů ze 4 na 5 let a současně se
ruší limitování vstupní ceny (1.500.000 Kč), ze které lze uplatňovat daňové
odpisy. Návazně na to, se zrušují ustanovení upravující postup při jejich
prodeji.
NahoruPokyn GFŘ D-6
Pokyn GFŘ D-6
V pokynu GFŘ D-6 je k výše uvedenému stanoveno, že:
- - "Zůstatková cena dospělých zvířat a jejich skupin
(§ 29 odst. 2 ZDP),
vyřazených v důsledku nezaviněného úhynu nebo nutné porážky, je daňovým výdajem
podle § 24 odst. 2 písm. b) bodu 1
ZDP.
- - Ustanovení o neuznání zůstatkové ceny (§ 29
odst. 2 ZDP) likvidovaného stavebního díla v § 24 odst. 2 písm. b) ZDP jako
daňového výdaje se nevztahuje na případ, kdy je stavební dílo (dům, budova,
stavba) vyřazováno v důsledku škody, a to i tehdy, je-li toto stavební dílo
nahrazováno stavebním dílem novým. Přitom daňovým výdajem je:
-
zůstatková cena v plné výši, a to při vyřazení
stavebního díla v důsledku škody způsobené živelní pohromou nebo neznámým
pachatelem podle potvrzení policie anebo škody vzniklé jako zvýšené daňové
výdaje v důsledku opatření stanovených zvláštními předpisy [§ 24 odst. 2 písm. l) ZDP],
-
zůstatková cena jen do výše náhrad, a to při vyřazení
stavebního díla v důsledku škody v ostatních případech [§ 24 odst. 2 písm. c) ZDP].
Daňovým výdajem jsou i výdaje (náklady) vynaložené na
odstranění poškozeného nebo zničeného stavebního díla.“
Zůstatková cena hmotného majetku se tedy neuzná podle výše
uvedeného § 24 odst. 2 písm. b):
- -
v daňových situacích řešených speciálně v § 24 odst. 2 písm. c) ZDP, kde
platí, že jako daňový výdaj (náklad) se uzná zůstatková cena hmotného majetku
(§ 29 odst. 2) vyřazeného
v důsledku škody jen do výše náhrad s výjimkou uvedenou v písmenu l). Obdobně se toto
ustanovení vztahuje na zůstatkovou cenu hmotného majetku a nehmotného majetku
odpisovaného pouze podle účetních předpisů, jehož účetní odpisy jsou výdajem
(nákladem) podle písmene v). Z výjimky podle písm. l) však plyne, že v plné výši
se uzná zůstatková cena, pokud je hmotný a další výše uvedený majetek vyřazen v
důsledku škody vzniklé v důsledku živelních pohrom definovaných v § 24 odst. 10 ZDP nebo
škody způsobené podle potvrzení policie neznámým pachatelem anebo škody jako
zvýšené výdaje v důsledku opatření stanovených zvláštními předpisy [podle
pokynu GFŘ D-6 jde v tomto smyslu například o výdaje (náklady) v důsledku
zákazu výroby, technologických postupů, používání přípravků, nařízené likvidace
zvířat],
- -
v daňových situacích vyjmenovaných v § 25 ZDP, to znamená, že se neuzná podle § 25 odst. 1 písm. o) zůstatková
cena (§ 29 odst. 2) hmotného
majetku a nehmotného majetku vyřazeného v důsledku darování nebo bezúplatného
převodu, ke kterému není poplatník povinen podle zvláštního právního předpisu
(toto se vztahuje i na hmotný majetek a nehmotný majetek odpisovaný pouze podle
účetních předpisů).
K daňové uznatelnosti zůstatkové ceny je dobré ještě pro úplnost
připomenout, že v poslední větě § 24 odst. 2 písm. t) je uvedeno,
že zůstatková cena technického zhodnocení odpisovaného nájemcem při ukončení
nájmu nebo při zrušení souhlasu vlastníka s odpisováním je výdajem (nákladem)
jen do výše náhrady výdajů vynaložených na toto technické zhodnocení.
Příklad
S. r. o. v minulosti jako nájemce jednoho nebytového prostoru
vynaložila na najatém majetku se souhlasem pronajímatele nad rámec smluveného
nájemného výdaje na dokončené technické zhodnocení, které odpisovala s písemným
souhlasem pronajímatele, přičemž tyto výdaje hradila ze svého. V roce 2012
ukončila nájem tohoto nebytového prostoru a zůstatkovou cenu jí odpisovaného
technického zhodnocení ve výši 84.330 Kč v souladu s účetními předpisy
zaúčtovala na příslušný účet v účtové třídě 5-Náklady.
Podle výše uvedeného §
24 odst. 2 písm. t) ZDP je však zůstatková cena technického
zhodnocení odpisovaného nájemcem při ukončení nájmu daňovým výdajem jen do výše
náhrady výdajů vynaložených na toto technické zhodnocení, přičemž pronajímatel
společnosti uhradil po ukončení nájmu po dohodě pouze polovinu zůstatkové ceny.
Proto musí společnost částku ve výši 42.165 Kč (50 % z 84.330) zahrnout na řádek 40 daňového přiznání za rok 2012, jako položku zvyšující základ
daně.
Příklad
Ve druhém případě ukončení nájmu v roce 2012 jde o obdobný
případ avšak s tím rozdílem, že pronajímatel požadoval podle smlouvy po
společnosti, aby při skončení nájmu uvedla pronajatý nebytový prostor do
původního stavu. I v tomto případě společnost správně zaúčtovala zůstatkovou
cenu jí odpisovaného technického zhodnocení na příslušný účet v účtové třídě
5-Náklady, přičemž tato se v tomto jiném případě považuje podle pokynu
Generálního finančního ředitelství GFŘ D-6 za daňový výdaj a to v plné
výši.
NahoruPokyn GFŘ D-6
V pokynu GFŘ D-6 je k tomu uvedeno, že:
"Daňovým výdajem (nákladem) je zůstatková cena technického
zhodnocení provedeného nájemcem, pokud nájemce podle smlouvy uvede pronajatý
majetek při skončení nájmu do původního stavu, a to ve zdaňovacím období, kdy
byl majetek uveden do původního stavu.“
NahoruDaně
Daně
Podle § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP platí,
že jako daňový výdaj se uzná zaplacená daň z převodu nemovitostí, a to i v
případě zaplacení ručitelem za původního vlastníka, a zaplacená daň z
nemovitostí, dále ostatní daně a poplatky s výjimkami uvedenými v § 25 ZDP. Daň z příjmů zaplacená v
zahraničí je výdajem (nákladem) pouze u příjmů, které se zahrnují do základu
daně, případně do samostatného základu daně podle § 20b ZDP, a to pouze v rozsahu, v němž
nebyla započtena na daňovou povinnost v tuzemsku podle § 38f ZDP. Tento výdaj (náklad) se uplatní
ve zdaňovacím období nebo období, za něž je podáváno daňové přiznání,
následujícím po zdaňovacím období, nebo období, za něž je podáváno daňové
přiznání, jehož se týká zahraniční daň, která nebyla započtena na daňovou
povinnost v tuzemsku.
Jako výjimky je potom v § 25 stanoveno, že se jako daňový výdaj
neuznají:
- -
daň dědická, darovací, daň z příjmů fyzických osob a daň z
příjmů právnických osob a obdobné daně zaplacené v zahraničí s výjimkou
uvedenou v § 24 odst. 2 písm. ch) a dále
odložená daň podle účetních předpisů,
- -
daně zaplacené za jiného poplatníka s výjimkou uvedenou v § 24 odst. 2 písm. ch) a u)
ZDP [uzná se výše zmiňovaná zaplacená daň z převodu nemovitostí u
ručitele a například 20% (v roce 2008 a později 15%) srážková daň z příjmů
fyzických osob, kterou poskytovatel výhry zaplatil za výherce, protože mu neměl
jak z poskytnuté výhry daň srazit, protože výhru poskytnul v nepeněžním plnění
– například televizi].
Z výše uvedeného vyplývá, že je poměrně velký prostor pro to, aby
jako daňový výdaj mohly některé daně být uznány.
NahoruPokyn GFŘ D-6
Pokyn GFŘ D-6
Pokyn GFŘ D-6 se proto také ve svých ustanoveních k § 24 odst. 2 ZDP věnuje této
problematice šířeji a stanovuje v následujících bodech pokynu, že:
- "5. Ostatními daněmi podle § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP jsou
také
-
daň z přidané hodnoty, pokud tato daň souvisí s
daňovými výdaji a
- aa) kterou je povinen plátce daně z přidané hodnoty
odvést při změně režimu podle § 79 odst. 4 až 7 zákona o DPH v
souvislosti se zrušením registrace plátce daně, nebo
- ab) na kterou neuplatnil plátce daně nárok na odpočet
daně podle zákona o DPH,
- daň z přidané hodnoty nebo část daně z přidané
hodnoty, kterou nemůže plátce daně uplatnit jako odpočet podle zákona o
DPH,
- daň z přidané hodnoty a spotřební daň, kterou je
plátce daně povinen odvést v souvislosti s organizováním reklamních soutěží a
propagačních akcí.
- 6. Daň z přidané hodnoty uvedená v bodě 5 písm. a) je
daňovým výdajem, pokud poplatník nezvýší o tuto daň
-
vstupní cenu hmotného a nehmotného majetku v souladu
s právními předpisy upravujícími účetnictví ; přitom při zrušení registrace
plátce daně z přidané hodnoty postupuje podle tohoto pokynu k § 29 ZDP bod 2,
-
hodnotu zásob, vede-li účetnictví.
Daň z přidané hodnoty je vždy součástí vstupní ceny
hmotného a nehmotného majetku a hodnoty zásob, nemá-li plátce daně nárok na
odpočet podle zákona o DPH.
- 7. Podle bodů 5 a 6 se postupuje obdobně i v případě úpravy
odpočtu daně podle §§ 78 až 78c zákona o DPH a
vyrovnání odpočtu daně podle § 77 zákona o DPH, pokud je snižován nárok
na odpočet daně, a to ve zdaňovacím období, kdy o úpravě nebo vyrovnání
odpočtu bylo účtováno nebo evidováno v daňové evidenci.
- 8. Daň z převodu nemovitostí zaplacená ručitelem za
původního vlastníka je pro ručitele daňovým výdajem podle § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP v
případě, že byla uhrazena v souladu s ustanovením §§ 546 až 550 občanského
zákoníku.
- 11. Daňovým výdajem je také doměřená
-
silniční daň, daň z přidané hodnoty a spotřební daň,
pokud souvisejí s daňovými výdaji, včetně daně z přidané hodnoty z titulu
nesprávně odvedené daně na výstupu,
-
daň z nemovitostí a daň z převodu nemovitostí,
jestliže byly uhrazeny.
- 12. Daňovým výdajem je také náhrada za neuplatnění daně při
nesplnění zákonné registrační povinnosti podle § 98 zákona o DPH, ve znění účinném do 31.
3. 2011, nebo daň stanovená náhradním způsobem podle § 98 zákona o DPH, v platném
znění.“
Příklad
Firma si pořídila v září 2011 osobní automobil, u kterého si
uplatnila plný nárok na odpočet DPH z daňového dokladu, protože automobil byl v
tomto roce používán v rámci podnikání firmy výhradně pro účely uskutečňování
jejích zdanitelných plnění. V roce 2012 však firma dala tento automobil
zaměstnanci, který s ním pro firmu jezdí, bezplatně k dispozici i pro jeho
soukromé jízdy.
V posledním daňovém přiznání k DPH za rok 2012 proto musí firma
provést úpravu původního odpočtu DPH podle §§ 78 a 78a zákona o DPH a určitou část z
původního odpočtu DPH finančnímu úřadu vrátit. Předpis úpravy odpočtu DPH
zaúčtuje jako závazek vůči němu se souvztažným zaúčtováním na příslušný účet
účetních nákladů. Půjde zároveň o daňový výdaj, což je potvrzeno výše.
NahoruVýdaje na péči o zdraví zaměstnanců
Výdaje na péči o zdraví zaměstnanců
V § 24 odst. 2 písm. j) bod 2 ZDP je
uvedeno, že jako daňové se uznají výdaje (náklady) vynaložené na pracovní a
sociální podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců
vynaložené na
- "2. závodní preventivní péči poskytovanou zařízením závodní
preventivní péče v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy a nehrazeném
zdravotní pojišťovnou, na lékařské prohlídky a lékařská vyšetření stanovené
zvláštními předpisy.“
Příklad
V § 87 odst. 1 písm. b) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na
pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, je stanoveno, že pravidelným lékařským prohlídkám je povinen se
podrobovat řidič, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a u
něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě (v
§ 87 odst. 2 je potom stanoveno, jak často je třeba na lékařské prohlídky
chodit).
V § 87 odst. 6 tohoto zákona je potom dále uvedeno, že náklady
na pravidelnou lékařskou prohlídku těchto osob hradí zaměstnavatel. Jde tedy
potom o daňový výdaj zaměstnavatele podle výše uvedeného ustanovení § 24 odst. 2 písm. j) bod 2
ZDP.
NahoruPokyn GFŘ D-6
Pokyn GFŘ D-6
V pokynu GFŘ D-6 je v této souvislosti uvedeno, že:
"Daňovými výdaji na závodní preventivní péči poskytovanou
zařízeními závodní preventivní péče nebo na preventivní péči poskytovanou
smluvními lékaři, v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy podle § 24 odst. 2 písm. j) bodu 2 ZDP,
jsou výdaje (náklady) související se zajištěním preventivních vstupních,
periodických, mimořádných, řadových, následných a výstupních prohlídek
zaměstnanců podle platného znění předpisů o posuzování zdravotní způsobilosti k
práci (směrnice č. 49/1967 Věstníku MZd, ve znění směrnic č. 17/1970 Věstníku
MZd ČSR, registrované ve Sbírce zákonů v částce 2/1968 a v částce 20/1970, ve
znění vyhl. MPSV č. 31/1993 Sb. a ve znění zákona č. 61/2000 Sb.), nehrazené
zdravotními pojišťovnami. Vstupními prohlídkami se pro uvedený účel rozumí jak
vstupní prohlídky před uzavřením pracovního poměru podle § 32 zvláštního právního předpisu (zákoník
práce), tak při převedení zaměstnance na jinou práci za trvání pracovního
poměru. Okruh zdravotních výkonů a lékařských prohlídek spadajících do závodní
preventivní péče, hrazených zdravotními pojišťovnami, vymezuje § 35 zákona č.
48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů. Za lékařské prohlídky a lékařská vyšetření stanovené
zvláštními předpisy se považují mimo jiné lékařská vyšetření zaměstnanců
vykonávajících noční práci, a lékařská vyšetření mladistvých před vstupem do
pracovního poměru podle zvláštního právního předpisu (zákoník práce) .“
Daňovým výdajem u zaměstnavatele jsou také hrazená dopravně
psychologická vyšetření [a vyšetření neurologická, včetně EEG – viz zákon č.
361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění do 31. 7. 2011] držitelů řidičských
oprávnění podle § 87a zákona o silničním provozu, která je podle tohoto zákona
povinen hradit řidič.
Daňovým výdajem u zaměstnavatele je úhrada zaměstnanci
(řidiči) za vydání paměťové karty řidiče, kterou musí být řidič vybaven podle
zákona o silničním provozu.
Daňovým výdajem zaměstnavatele jsou výdaje na povinné
očkování zaměstnanců, ke kterému je zaměstnavatel povinen podle jiných právních
předpisů a povinné očkování není hrazeno z veřejného zdravotního
pojištění.“
NahoruZměna od 1. dubna 2012
Zákonem č. 375/2011 Sb. dochází s účinností od 1. dubna
2012 k tomu, že v § 24 odst. 2 písm.
j) bodu 2 se slova "závodní preventivní péči poskytovanou
zařízením závodní preventivní péče“ nahrazují slovy "pracovnělékařské
služby poskytované poskytovatelem těchto služeb“. Od 1. dubna 2012 zní tedy ustanovení § 24 odst. 2 písm.
j) bod 2 ZDP tak, že jako daňové se uznají výdaje (náklady) na
pracovní a sociální podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku
zaměstnanců vynaložené na:
"pracovnělékařské služby poskytované poskytovatelem těchto
služeb v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy a nehrazeném zdravotní
pojišťovnou, na lékařské prohlídky a lékařská vyšetření stanovené zvláštními
předpisy.“
Úprava pracovnělékařských služeb je s účinností od 1.
dubna 2012 v §§ 53 až 60 zákona č. 373/2011 Sb., o
specifických zdravotních službách.
Z § 53 odst. 1 zákona č. 373/2011 Sb. vyplývá, že pracovnělékařské služby jsou zdravotní služby preventivní,
jejichž součástí je hodnocení vlivu pracovní činnosti, pracovního prostředí a
pracovních podmínek na zdraví, provádění preventivních prohlídek a hodnocení zdravotního stavu za účelem posuzování zdravotní
způsobilosti k práci, poradenství zaměřené na ochranu zdraví při
práci a ochranu před pracovními úrazy, nemocemi z povolání a nemocemi
souvisejícími s prací, školení v poskytování první pomoci a…