Poplatníci daně z příjmů fyzických osob, kterými jsou
fyzické osoby, se pro účely daně z příjmů dělí na dvě skupiny, tzv. daňové
rezidenty a daňové nerezidenty. Daňovými rezidenty jsou poplatníci, kteří mají
na území České republiky bydliště nebo se zde obvykle zdržují. Tito poplatníci
mají daňovou povinnost, která se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zdrojů na
území České republiky, tak i na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí.
Oproti tomu daňovými nerezidenty jsou poplatníci, kteří
nemají na území České republiky bydliště nebo se zde obvykle nezdržují, anebo
poplatníci, o nichž to stanoví mezinárodní smlouvy. Tito poplatníci mají
daňovou povinnost, která se vztahuje jen na příjmy plynoucí ze zdrojů na území
České republiky (příjmy uvedené v
§ 22 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném
znění - dále také ZDP). Zákon o daních z příjmů stanoví, že poplatníci, kteří
se na území České republiky zdržují pouze za účelem studia nebo léčení, mají
daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy plynoucí ze zdrojů na
území České republiky, i v případě, že se na území České republiky obvykle
zdržují.
Podle
§ 2 odst. 4 ZDP poplatníky obvykle
se zdržujícími na území České republiky jsou ti, kteří zde pobývají alespoň 183
dnů v příslušném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika obdobích; do
lhůty 183 dnů se započítává každý započatý den pobytu. Bydlištěm na území České
republiky se pro účely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt
za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě
zdržovat.
Jde-li o zdanění odměn členů statutárních
orgánů, je třeba rozlišit, zda tyto příjmy plynou daňovým rezidentům nebo
nerezidentům. Podle
§ 6 odst. 1 písm. c)
ZDP příjmy ze závislé činnosti jsou odměny členů statutárních orgánů a dalších
orgánů právnických osob. Je-li členem statutárních orgánů a dalších orgánů
právnických osob daňový rezident, musí z uvedených odměn, které jsou z
hlediska daně z příjmů příjmem ze závislé činnosti, zvýšených o povinné
pojistné, společnost nebo družstvo srazit zálohu na daň.
Je-li členem statutárních orgánů a dalších orgánů
právnických osob cizinec - daňový nerezident, společnost nebo družstvo,
právnická osoba jako plátce daně - z hlediska daně z příjmů zaměstnavatel v
tomto případě z příslušných odměn nesráží zálohu na daň, ale srazí daň zvláštní
sazbou daně podle
§ 36 ZDP. V souladu s
§ 6 odst. 15 se i v tomto případě
daňovému nerezidentovi pro stanovení samostatného základu daně, z něhož se daň
vybírá srážkou, příslušný příjem zvyšuje o povinné pojištění podle českých
předpisů. Tento postup platil bez výjimky do konce r. 2008.
Počínaje r. 2009 stanoví
§ 36 odst. 7 ZDP, že zahrnou-li do
daňového přiznání poplatníci uvedení v
§ 2 odst. 3 a
§ 17 odst. 4, tj. poplatníci
fyzické a právnické osoby, daňoví nerezidenti, kteří jsou daňovými rezidenty
členského státu Evropské unie nebo dalších států, které tvoří Evropský
hospodářský prostor, příjmy uvedené v
§ 22 odst. 1 písm. c), f)
nebo g) bodech 1, 2, 4, 5, 6 nebo 12, započte se sražená daň na
jejich celkovou daňovou povinnost vztahující se k příjmům ze zdrojů na území
České republiky, za které v České republice podávají daňové přiznání. Pokud
nelze sraženou daň nebo její část započítat na tuto jejich celkovou daňovou
povinnost proto, že poplatníkovi vznikla daňová povinnost ve výši nula nebo
vykázal daňovou ztrátu anebo jeho celková daňová povinnost je nižší než daň
sražená, vznikne ve výši daňové povinnosti, kterou nelze započítat, přeplatek.
Nezahrne-li poplatník příjmy uvedené v
§ 22 odst. 1 písm. c), f)
nebo g) bodech 1, 2, 4, 5, 6 nebo 12 do daňového přiznání do konce
lhůty stanovené zvláštním právním předpisem, použije se obdobně
§ 38e odst. 7. Příjmy
uvedenými v
§ 22 odst. 1 písm. g) bod 6 jsou
odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob.
Výše uvedená změna zákona umožňuje daňovým rezidentům
členských států EU a EHP podat daňové přiznání, uvést do něj příjmy zdaněné
srážkou podle
§ 36 ZDP, (pokud nejde o příjmy ze závislé
činnosti, může si poplatník uplatnit i daňové výdaje), splňuje-li zákonem
stanovené podmínky, může si odečíst nezdanitelné částky podle
§ 15 ZDP, slevy na dani a daňové
zvýhodnění na děti. Daňoví nerezidenti mají možnost se rozhodnout, zda sraženou
daň budou považovat za daň konečnou, anebo zda budou obdobně jako rezidenti
uvedené příjmy zahrnovat do základu daně. Pokud se poplatník rozhodne
ustanovení
§ 36 odst. 7 zákona využít, je
třeba tento postup uplatnit na všechny příjmy, které mu byly v daném zdaňovacím
období zdaněny srážkou, a to i v případě, že příjmy zdaněné srážkou mu budou
plynout i v dalších zdaňovacích obdobích. Poprvé lze podat daňové přiznání v
souladu s
§ 36 odst. 7 ZDP za zdaňovací
období 2009. Pokud poplatník daňové přiznání na základě svého rozhodnutí
nepodá, srážková daň je daní konečnou.
Ustanovení
§ 36 odst. 7 zákona o daních z
příjmů se poprvé použije za zdaňovací období započaté v roce 2009. Podle
ustanovení
§ 36 odst. 7 zákona mohou
postupovat poplatníci, kteří jsou daňovými rezidenty států Evropské unie nebo
dalších států, které tvoří Evropský hospodářský prostor, tj. Islandu, Norska a
Lichtenštejnska.
Má-li daňový nerezident příjmy podle
§ 6 ZDP, tj. ze závislé činnosti, a
uplatní-li postup podle
§ 36 odst. 7 zákona, doloží
sraženou daň potvrzením od plátce daně - zaměstnavatele.
Obecně lze uvést, že pokud daňový nerezident není
účetní jednotkou ve smyslu ve smyslu
§ 1
odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů, základem daně z příjmů bude v…