Ing. Otakar Machala
Nahoru1. Úvod
Správné stanovení základu daně z příjmů představuje složitý proces.
Základ daně vychází ve všech standardních případech u subjektů, které jsou
účetními jednotkami podle zákona o účetnictví, z vedeného účetnictví, tj. ze
zjištěného výsledku hospodaření.
Výjimku představují poplatníci daně, kteří sestavují účetní závěrku
podle Mezinárodních účetních standardů. Ti musejí při stanovení základu daně v
souladu s ustanovením § 23 odst. 2 písm. a) ZDP vycházet
z výsledku hospodaření zjištěného podle českých účetních předpisů (kromě zákona
o účetnictví jde o vyhlášku č. 500/2002 Sb. a o České účetní standardy).
V další fázi probíhá transformace takto zjištěného výsledku
hospodaření na základ daně z příjmů. I v případě dalších údajů rozhodných pro
stanovení základu daně čerpaných z účetnictví jsou všichni poplatníci povinni
vycházet z českých účetních předpisů. Vodítkem pro konkrétní postup mohou být i
tiskopisy daňových přiznání, které obsahují jednotlivé typy položek
upravujících základ daně. Jedná se o:
-
vyloučení účetních nákladů, které nejsou daňovými
-
vyloučení účetních výnosů, které neovlivňují základ daně
Důvodem vyloučení nákladů může být kromě neprokázané souvislosti s
dosažením, zajištěním a udržením zdanitelných příjmů (§ 24 odst. 1 ZDP) i konkrétní ustanovení
ZDP vylučující náklad z daňového základu (zejména § § 24 a 25 ZDP) a skutečnost, že náklad časově
souvisí s jiným zdaňovacím obdobím, rozdíl mezi účetní a daňovou výší nákladů
(odpisy majetku) apod.
U vyloučených výnosů se kromě případů, kdy časově souvisí s jiným
zdaňovacím obdobím, jedná zejména o položky, které nejsou předmětem daně,
položky osvobozené či vyňaté ze zdanění podle smlouvy o zamezení dvojího
zdanění.
Vliv na konečnou výši daňové povinnosti může mít i uplatnění dalších
položek. Jde např. o:
-
daňovou ztrátu z minulých zdaňovacích období (§ 34 odst. 1 ZDP),
-
odčitatelné položky podle § 34 odst. 4 a násl. ZDP (na
realizaci projektů výzkumu a vývoje, na vypořádání u družstva),
-
nezdanitelná část základu daně a položky snižující základ daně
včetně darů (§ 15, § 20 ZDP),
-
slevy na dani (§ § 35, 35a, 35b a 35ba ZDP),
-
daňové zvýhodnění na vyživované
dítě (§§ 35c a 35d ZDP)
-
postupné zahrnování hodnoty zásob a pohledávek do základu daně při
přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví (§ 23 odst. 14 ZDP),
-
některá přechodná ustanovení ZDP (např. úprava výsledku
hospodaření neziskových právnických osob při přechodu z jednoduchého na
podvojné účetnictví).
NahoruSchémata zdanění
Většina uvedených úprav je zohledněna v rámci schémat zdanění pro
jednotlivé formy právnických osob a pro fyzické osoby. Schémata představují
obecný postup, který je třeba v rámci dané formy podnikání dodržovat. Lze je
použít jako pomůcku pro kontrolu správnosti transformace účetního hospodářského
výsledku na základ daně, resp. až na stanovení daňové povinnosti. Přesný postup
zdanění každého subjektu ovšem musí vycházet z konkrétních podmínek poplatníka
daně. Komplexní postup zdanění vedoucí až k daňové povinnosti, zohlednění záloh
a vypořádání daně je popsán ve schématech "Postupy zdanění akciové společnosti,
družstva a společnosti s ručením omezeným“ a "Postupy zdanění fyzických osob.“.
V ostatních schématech postupů zdanění právnických osob jsou naznačeny zejména
odlišnosti oproti komplexnímu postupu.
Postupy zdanění veřejné obchodní společnosti
Postupy zdanění komanditní společnosti
Postupy zdanění akciové společnosti, družstva, společnosti s
ručením omezeným a dalších právnických osob
Postupy zdanění fyzických osob
Nahoru2. Postupy zdanění právnických osob
NahoruStálé provozovny
Specifický postup zdanění platí v některých případech pro stálé
provozovny poplatníků daně, kteří mají sídlo mimo území České republiky a ani
se na našem území obvykle nezdržují (daňoví nerezidenti).
Obecně je při stanovení základu daně stálé provozovny třeba opět
vycházet ze zákona o daních z příjmů při znalosti úpravy ve Smlouvě o zamezení
dvojího zdanění uzavřené se zemí, v níž má zahraniční subjekt podnikající na
území ČR prostřednictvím stálé provozovny sídlo.
Postup zdanění v těchto případech musí respektovat ustanovení § 23 odst. 11 ZDP, které
uvádí, že u stálé provozovny nemůže být základ daně nižší nebo daňová ztráta
vyšší, než jaké by dosáhl z téže nebo obdobné činnosti vykonávané za obdobných
podmínek poplatník se sídlem či bydlištěm na území ČR.
Zdanění může vycházet z účetnictví stálé provozovny, ale v případech,
kdy není účetnictví vedeno nebo je nelze považovat za průkazné, ZDP umožňuje
stanovit základ daně náhradními metodami, kterými jsou:
-
poměr zisku či ztráty k hrubým nákladům či příjmům u srovnatelných
poplatníků nebo činností,
-
srovnání výše marže (obchodního rozpětí), případně jiných
srovnatelných údajů,
-
metoda rozdělení celkových zisků nebo ztrát zřizovatele provozovny
jeho různým částem, a to například na základě porovnání výše obratu těchto
složek,
-
dohoda mezi poplatníkem a správcem daně (sjednání daně) podle
ustanovení § 98 odst. 4 DŘ.
Od zdaňovacího období započatého v roce 2009 mohou stálé provozovny
právnických osob, které jsou daňovými rezidenty členského státu EU nebo dalších
států, které tvoří Evropský hospodářský prostor, u vybraných druhů příjmů ze
zdrojů na území ČR zdaňovaných srážkou podle zvláštní sazby daně (§ 36 ZDP) uplatnit možnost zápočtu sražené daně na
celkovou daňovou povinnost (viz Postupy zdanění fyzických osob).
Podrobnosti o správném stanovení základu daně v těchto případech
včetně uplatňování specifických druhů daňově uznatelných nákladů viz Stálá
provozovna.
Nahoru3. Postupy zdanění fyzických osob
V případě postupu zdanění fyzických osob došlo od roku 2008 k
výraznému zjednodušení v důsledku zrušení tzv. minimálního základu
daně, který byl do ZDP zaveden v rámci zákona č. 438/2003 Sb. a rovněž díky
zrušení společného zdanění manželů.
S účinností od roku 2009 přináší ZDP významnou změnu pro fyzické
osoby, které jsou nerezidenty v ČR. Změna spočívá v možnosti započtení daně
vybírané srážkou podle § 36 ZDP z vybraných druhů příjmů ze
zdrojů na území ČR na celkovou daňovou povinnost poplatníka. Tato možnost se
týká osob, které jsou daňovými rezidenty členského státu EU nebo dalších států,
které tvoří Evropský hospodářský prostor, v případě příjmů:
-
ze služeb /s výjimkou provádění stavebně montážních
projektů),
-
z obchodního, technického nebo jiného poradenství, řídicí a
zprostředkovatelské činnosti a obdobných činností poskytovaných na území České
republiky,
-
z nezávislé činnosti, např. architekta, lékaře, inženýra,
právníka, vědce, učitele, umělce, daňového či účetního poradce a podobných
profesí, vykonávané na území ČR,
-
z osobně vykonávané činnosti na území ČR nebo zde zhodnocované
veřejně vystupujícího umělce, sportovce, artisty a spoluúčinkujících osob, bez
ohledu na to, komu tyto příjmy plynou a z jakého právního vztahu,
-
z titulu náhrady za poskytnutí práva na užití nebo za užití
předmětu průmyslového vlastnictví, počítačových programů (software), výrobně
…