Zaměstnavatelé představují ve zdravotním pojištění
rozhodující skupinu plátců pojistného, proto je ze strany zaměstnavatele velmi
důležité správné stanovení vyměřovacího základu pro odvod pojistného za
zaměstnance. V následujícím textu se v návaznosti na zákon č. 261/2007 Sb.
soustředím na porovnání změn v této důležité oblasti k datu 1. ledna 2008 se
stavem platným v roce 2007. V tomto pojednání neprovádím analýzu nové
problematiky maximálního vyměřovacího základu zaměstnance. Pokud není uvedeno
jinak, vztahují se jednotlivé odkazy v
§ 3 k zákonu č. 592/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
NahoruVyměřovací základ zaměstnance (§ 3 odst. 1)
V oblasti ustanovení vyměřovacího základu dochází k
těmto změnám:
s účinností od 1. 1. 2008 je definováno placení pojistného z
příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků ve smyslu
§ 6 zákona č. 586/1992 Sb.;
pojistné se neplatí z příjmů, které nejsou předmětem daně
z příjmů fyzických osob nebo jsou od této daně osvobozeny;
ve srovnání s rokem 2007 se pojem zúčtovaný příjem
upravuje o:
plnění poskytnuté zaměstnavatelem zaměstnanci formou
výhody,
plnění připsané k jeho dobru,
plnění spočívající v jiné formě plnění prováděné
zaměstnavatelem za zaměstnance,
s výjimkami uvedenými v ustanovení
§ 5 písm. a) z. č. 48/1997 Sb., ve znění
pozdějších předpisů (například zaměstnanci na nepravidelnou výpomoc, osoby
činné na základě dohody o pracovní činnosti a další), již není účast
zaměstnance na zdravotním pojištění vázána na jeho účast na nemocenském
pojištění;
z pohledu zdravotního pojištění se s účinností od 1. 1. 2008
jako na zaměstnance (s příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků)
pohlíží na osoby, kterým je zúčtována odměna z titulu členství ve statutárních
orgánech a dalších orgánech právnických osob.
Plnění nezahrnovaná do vyměřovacího základu zaměstnance
(§ 3 odst. 2)
Ustanovení
§ 3 odst. 2 taxativním výčtem
vyjmenovává plnění, která se do vyměřovacího základu zaměstnance nezahrnují.
Kromě již stabilních položek, ze kterých se v písm. b) pojistné neodvádí
(odstupné, další odstupné, odchodné, odbytné), se nově neplatí pojistné ani
z odměn zastupitelů při skončení funkčního období. V písm. f) je jednak
podstatně zredukován okruh plnění, nezahrnovaných do vyměřovacího základu
zaměstnance po skončení zaměstnání, jednak se toto zvýhodnění (za stanovené
podmínky zúčtování plnění po uplynutí jednoho roku ode dne skončení zaměstnání)
vztahuje pouze na poživatele starobního nebo plného invalidního
důchodu.
Poznámka:
Pokud je plnění vyjmenováno
mezi příjmy nezapočitatelnými do vyměřovacího základu, k vazbě na zdanění se v
tomto případě nepřihlíží. NahoruPlnění zúčtovaná po skončení zaměstnání (§ 3 odst. 4)
Úprava tohoto zákonného ustanovení vychází ze
skutečnosti, kdy s účinností od 1. 1. 2008 již není pro účely placení
pojistného (s výjimkami uvedenými v
§ 5 písm. a) z. č. 48/1997 Sb., ve znění
pozdějších předpisů - viz výše) podmínkou, že sjednaný pracovněprávní vztah
musí zakládat účast na nemocenském pojištění. Z hlediska plnění oznamovací
povinnosti je zapotřebí si uvědomit, že v měsíci, ve kterém je plnění bývalému
zaměstnanci zúčtováno, již není tato osoba zaměstnancem zaměstnavatele, proto
zaměstnavatel za daný měsíc neprovádí její přihlášení, resp. odhlášení a
ani tuto osobu neuvádí do Přehledu o platbě pojistného na zdravotní pojištění
zaměstnavatele, nicméně pojistné musí být odvedeno.
NahoruVýše odpočtu od dosaženého příjmu (§ 3 odst.…