Ing. Vlasta Martišková
Právní úprava
-
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
-
§ 20 – Základ daně a položky snižující základ daně
-
§ 21 – Sazba daně
-
§ 23 odst. 7 – Liší-li se ceny sjednané mezi spojenými osobami
-
§ 26 až 33 – Odpisy hmotného a nehmotného majetku
-
§ 35 – Sleva na dani
-
§ 35a – Sleva na dani z titulu investičních pobídek (pro nové investory)
-
§ 35b – Sleva na dani z titulu investičních pobídek (pro stávající investory)
-
§ 36 – Zvláštní sazba daně
-
§ 38nc – Závazné posouzení, cena mezi spojenými osobami
-
§ 38r odst. 1 – Speciální pravidla pro lhůty pro stanovení daně pro poplatníky s poskytnutou investiční pobídkou
-
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
-
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů ve znění -pozdějších předpisů
-
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
-
Vyhláška č. 500/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů
-
ČÚS pro podnikatele
-
Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů
-
Zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách v platném znění
-
§ 1a – Vymezení základních pojmů
-
§ 3 – Žadatel, podklady pro záměr poskytnutí investiční pobídky
-
§ 4 – Předložení posudku
-
§ 5 – Žádost o příslib - podklady
-
§ 6 – Maximální a přípustná míra veřejné podpory
-
§ 6a – Způsobilé náklady
-
§ 7 – Kontrola uplatňování investiční pobídky
-
Nařízení vlády č. 221/2019 Sb., ze dne 26. srpna 2019 o provedení některých ustanovení zákona o investičních pobídkách
-
§ 1 – Typy investičních akcí, na které lze poskytnout investiční pobídku
-
§ 2 – Typy investičních akcí pro strategickou investiční akci ve formě pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku
-
§ 3 – Další všeobecné podmínky
-
§ 4 – Vzor tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídku
-
§ 5 – Minimální hodnoty dlouhodobého hmotného a nehmotného investičního majetku a počty nových pracovních míst pro strategickou investiční akci
-
§ 6 – Maximální výše hmotné podpory pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného investičního majetku pro strategickou investiční akci
-
Nařízení vlády č. 514/2020 Sb. ze dne 30. 11. 2020, kterým se mění nařízení vlády č. 221/2019 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o investičních pobídkách (upraveny všeobecné podmínky, zvláště finanční limity pro pořízení majetku, doplněna investiční akce se strategickým významem pro ochranu života a zdraví osob (příloha č. 2 definuje vybrané výrobky se strategickým významem pro ochranu zdraví)
-
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
-
Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů
Popis operace:
Investiční pobídky jsou v ČR poskytovány za účelem podpory hospodářského rozvoje a vytváření nových pracovních míst v méně rozvinutých regionech a z důvodu zvýšení konkurenceschopnosti, zlepšení pružnosti systému v oblasti přílivu zahraničních investic.
Podle novely zákona o investičních pobídkách platné od 6. 9. 2019 (zákon č. 210/2019 Sb.) došlo ke zpřísnění poskytování podmínek:
-
pobídka bude přiznána žadateli až po schválení na vládní úrovni, schvalovací proces bude zcela v kompetenci vlády, která bude projekty hodnotit podle míry souladu s principy zvyšování konkurenceschopnosti České republiky,
-
žadatelé budou povinni vyčíslit a zdůvodnit předpokládané přínosy investiční akce pro region a stát,
-
podpořeny budou pouze projekty, které prokážou tzv. vyšší přidanou hodnotu (pouze pro investiční akce mimo tzv. státem podporované regiony),
-
posílení podpory technologických center a center strategických služeb,
-
zpřísnění podmínek pro podporu výrobních projektů,
-
zlepšení dostupnosti pro malé a střední podnikatele,
-
hmotnou podporu na nová pracovní místa, školení a rekvalifikaci nových zaměstnanců mohou získat technologická centra a centra strategických služeb nově ve všech okresech České republiky, kromě Prahy.
Režim investičních pobídek představuje pro poplatníky, kteří ji získají, podstatné zvýhodnění oproti ostatním poplatníkům. Proto oproti poskytnutým výhodám mají tito poplatníci přísný režim při nedodržení stanovených podmínek.
Základním zákonem pro poskytování investičních pobídek je zákon o investičních pobídkách, který upravuje:
-
všeobecné podmínky poskytování investičních pobídek, které je nutné pro využití čerpání slevy na dani plnit,
-
postup při poskytování investičních pobídek,
-
výkon státní správy za účelem podpory hospodářského rozvoje a vytváření pracovních míst na území ČR.
Investiční pobídkou je veřejná podpora ve formě
1. slevy na daních z příjmů,
2. převodu pozemků včetně související infrastruktury za zvýhodněnou cenu,
3. hmotné podpory vytváření nových pracovních míst,
4. hmotné podpory rekvalifikace nebo školení zaměstnanců,
5. hmotné podpory pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku pro strategickou investiční akci, nebo
6. osvobození od daně z nemovitých věcí ve zvýhodněných průmyslových zónách.
Investiční pobídku lze poskytnout prostřednictvím podpory Ministerstva průmyslu a obchodu na níže uvedené investiční akce ve formě hmotné podpory pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku pro strategickou investiční akci, a to:
-
v oborech zpracovatelského průmyslu za účelem zavedení výroby, zvýšení výrobní kapacity, rozšíření výrobního sortimentu o nové výrobky nebo zásadní změny celkového výrobního postupu,
-
v technologickém centru za účelem jeho vybudování, zvýšení kapacity nebo rozšíření výstupu o nové produkty,
-
v centru strategických služeb za účelem zahájení jeho činnosti, zvýšení kapacity nebo rozšíření výstupu o nové služby, přičemž tato investiční akce je realizována v:
1. centru pro tvorbu softwaru,
2. datovém centru,
3. opravárenském centru,
4. centru sdílených služeb.
Možnost slevy na dani může využít poplatník, kterému byl vydán příslib poskytnutí investiční pobídky, který musí plnit:
-
všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a podmínky stanovené přímo použitelným předpisem EU,
-
zvláštní podmínky, které vymezuje zákon o daních z příjmů.
Všeobecné podmínky pro jednotlivé typy investičních akcí (obsahuje zákon o investičních pobídkách a Nařízení vlády č. 211/2019 Sb. a Nařízení vlády č. 514/2020 Sb.):
-
realizace investiční akce na území České republiky,
-
šetrnost činností, stavby nebo zařízení k životnímu prostředí,
-
zahájení prací souvisejících s realizací investiční akce až po dni předložení záměru získat investiční pobídku, kdy žadatelem je daňový subjekt (právnická nebo fyzická osoba), který má v rámci svého podnikání účetní nebo zdaňovací období,
-
realizace investiční akce v rámci činnosti s vyšší přidanou hodnotou v oborech zpracovatelského průmyslu, kdy nutno současně spolupracovat s minimálně s jednou výzkumnou organizací.
Minimální hodnota hmotné podpory na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku pro strategickou investiční akci
-
ve výrobě – minimálně ve výši 500 mil. Kč, z toho 250 mil. Kč vynaložit na pořízení strojního zařízení, vytvořit může investor nejméně 500 pracovních míst,
-
v technologických centrech – minimálně ve výši 200 mil. Kč, z toho 100 mil. Kč vynaložit na pořízení strojního zařízení, vytvořit nejméně 20 pracovních míst,
-
v opravárenských centrech – minimálně ve výši 200 mil. Kč, z toho 100 mil. Kč vynaložit na pořízení strojního zařízení, vytvořit nejméně 20 pracovních míst.
Maximální výše hmotné podpory pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku pro strategickou investiční akci
-
ve výrobě činí až 10 % z celkových způsobilých nákladů, nejvýše však 1 500 mil Kč,
-
v technologickém centru nebo v opravárenském centru až 20 % z celkových způsobilých nákladů, nejvýše však 500 mil. Kč.
Přehled jednotlivých typů podpory
Investiční akcí se rozumí:
-
zahájení prací,
-
zahájení pořizování dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku,
-
právní jednání zavazující k pořízení strojního zařízení.
Pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku v rámci investiční akce má svá specifika:
-
příjemce investiční pobídky pořídí předmětný majetek převážně v oblasti výzkumu a vývoje,
-
přičemž tento majetek bude pořízen za tržní cenu, nebude vyroben více než 2 roky před zahájením jeho pořizování,
-
nebude před jeho pořízením předmětem účetních odpisů, nebude uvedeno do užívání dříve než 2 roky před předložením záměru získat investiční pobídku,
-
nebude zahrnut do způsobilých nákladů v rámci investiční akce, a to nejméně v hodnotě 10 % předpokládané hodnoty celkových způsobilých nákladů uvedených v záměru získat investiční pobídku.
Pracovní místa
-
vytvoření nových pracovních míst nejméně v počtu stanoveném nařízením vlády, a to do 3 let od vydání rozhodnutí o příslibu, nebo
-
realizace investiční akce v rámci činnosti, která zvyšuje hodnotu prováděné činnosti prostřednictvím využití kvalifikované pracovní síly nebo pokročilých technologií, a to do 3 let od vydání rozhodnutí o příslibu.
Povinnosti příjemce investiční pobídky z hlediska pořízeného majetku a pracovních míst:
-
do 4 let od vydání rozhodnutí o příslibu pořídit dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek, vytvořit místa nejméně v počtu stanoveném nařízením vlády,
-
nesmí evidovat ke dni dokončení investiční akce nižší hodnotu způsobilých nákladů o více než 15 % oproti předpokládané hodnotě uvedené v záměru,
-
dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek zachovat nejméně 5 let po dokončení akce v místě realizace, nejméně v rozsahu a skladbě, které odpovídají všeobecným podmínkám a zachovat nová pracovní místa nejméně 5 let ode dne vzniku prvního pracovního poměru.
Výkon kontroly investičních podle zákona o investičních pobídkách přísluší:
-
Ministerstvu průmyslu a obchodu (u podmínek realizace investičního projektu v ČR, investice do zpracovatelského průmyslu u IP ve výrobě, zahájení výroby u IP ve výrobě, vytvoření a obsažení minimální počtu nových pracovních míst),
-
Ministerstvu životního prostředí (všeobecné podmínky šetrnosti k životnímu prostředí),
-
Ministerstvu financí (kontroluje všeobecné podmínky),
-
Finančnímu úřadu (kontroluje slevu na daních, dodržení maximální přípustné míry veřejné podpory, všeobecné podmínky, zahájení stavebních prací a pořizování dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku v případě, že uplatní slevu na dani dříve než uplyne 3letá, popř. 5letá lhůta pro splnění všeobecných podmínek),
-
Úřadu práce (kontroluje hmotnou podporu vytváření nových pracovních míst).
Výše uvedené instituce provedou kontrolu nejpozději k datu uplynutí 3 (popř. 5 let) let od vydání příslibu investičních pobídek.
NahoruZvláštní podmínky vymezené ZDP
Poplatník, kterému byl poskytnut příslib investiční pobídky, který pro poskytnutí příslibu zahájil podnikání a je registrován jako poplatník k dani z příjmů, splnil-li všeobecné podmínky zvláštní podmínky, může uplatnit slevu na dani.
Poplatníci, kteří jsou nositeli příslibu investiční pobídky se obecně v případě ustanovení týkajících se investičních pobídek (nejenom v ZDP) řídí zněním zákona platným v době podání žádosti o příslib investiční pobídky.
Upozornění:
Pokud poplatník podal žádost o příslib investiční pobídky v r. 2018, řídí se ustanoveními zákona o investičních pobídkách a zákonem o daních z příjmů platnými v roce 2018.
NahoruZvláštní podmínky, za kterých lze uplatnit slevu na dani
Poplatník počínaje zdaňovacím obdobím, ve kterém splnil všeobecné podmínky, uplatní při stanovení základu daně v nejvyšší možné míře:
-
všechny odpisy podle § 26 až 33 ZDP, v období uplatňování slevy nelze odpisování přerušit,
-
opravné položky k pohledávkám podle zákona o rezervách,
-
položky odčitatelné od základu daně podle § 34 ZDP v nejbližším zdaňovacím období, za které bude vykázán základ daně, tzn., odpočet daňové ztráty nebo její části a ostatní položky odčitatelné od základu daně,
-
poplatník bude u dlouhodobého hmotného majetku, s výjimkou nemovitých věcí, pořízeného v rámci investiční akce posuzované pro účely poskytnutí veřejné podpory, prvním vlastníkem na území České republiky; toto se nevztahuje na majetek nabytý v rámci zpeněžení majetkové podstaty podle insolvenčního zákona,
-
poplatník v období, za které může uplatnit slevu na dani, nebude zrušen, nebude vůči němu vydáno rozhodnutí o úpadku,
-
poplatník počínaje zdaňovacím obdobím, ve kterém splnil všeobecné podmínky, nezvýší základ pro výpočet slevy na dani obchodními operacemi ve vztazích se spojenými osobami podle § 23 odst. 7 ZDP způsobem, který neodpovídá ekonomickým principům běžných obchodních vztahů,
-
poplatník pořídí a eviduje v majetku dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek nejméně v částkách uvedených ve všeobecných podmínkách pro investiční akci,
-
poplatník, kterému bylo poskytnuto více příslibů investičních pobídek pro stejný typ investiční akce vymezený v zákoně upravujícím investiční pobídky, může uplatnit slevu na dani za zdaňovací období pouze podle jednoho z těchto příslibů; uplatní-li slevu na dani podle později poskytnutého příslibu, nemůže za všechna následující zdaňovací období uplatnit slevu na dani podle dříve vydaných příslibů pro stejný typ investiční akce vymezený podle zákona o investičních pobídkách.
NahoruZávazné posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami
Poplatník, který sjednává cenu v obchodním vztahu s osobou, která je vůči němu považována za spojenou osobu, může požádat místně příslušného správce daně o vydání rozhodnutí o závazném posouzení, zda způsob, jakým byla cena vytvořena, odpovídá způsobu, kterým by byla vytvořena cena sjednaná mezi nezávislými osobami v běžných obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek (§ 23 odst. 7 ZDP).
Pokud poplatník podá dodatečné daňové přiznání na základě rozhodnutí o závazném posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednaná mezi spojenými osobami, vydaného v souvislosti s aplikací mezinárodní smlouvy, nárok na slevu se nesnižuje (§ 35a odst. 6 a 35b odst. 7 ZDP).
Míra veřejné podpory je podíl výše veřejné podpory poskytnuté formou investiční pobídky
Sleva na dani nesmí v jednotlivých zdaňovacích obdobích překročit míru veřejné podpory a současně nemůže v celkovém souhrnu překročit přípustnou hodnotu veřejné podpory stanovenou v rozhodnutí. Tzn., že celková hodnota poskytnutých investičních pobídek nesmí překročit určité procento z celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahující se k investičnímu záměru a současně nesmí překročit pevně stanovenou částku v rozhodnutí.
Do veřejné podpory náleží sleva na dani z příjmů, zvýhodněný prodej pozemků a hmotná podpora při vytváření pracovních míst.
NahoruVýše slevy na dani pro nového investora
Tyto slevy se týkají poplatníků, kteří po obdržení rozhodnutí o příslibu investiční pobídky zahájili podnikání.
Výše slevy na dani pro nového investora se určí podle § 35a ZDP pro právnické osoby podle níže uvedeného vztahu:
Jedná se o součin sazby daně 19 % a základu daně podle § 20 odst. 1 ZDP snížený o:
-
ztráty minulých let, odpočet na podporu výzkumu a vývoje, na podporu odborného vzdělávání,
-
odčitatelné položky,
-
bezúplatná plnění,
-
rozdíl, o který úrokové příjmy zahrnované do základu daně převyšují s nimi související náklady.
Výpočet slevy pro nového investora:
S = [ZD – (A1 + A2 + A3)] x (SD : 100)
kde
S – sleva na dani
ZD – základ daně podle § 20 odst. 1 ZDP
A1 – položky snižující základ daně podle § 34 ZDP (daňová ztráta, odpočet na podporu výzkumu a vývoje, na podporu odborného vzdělávání)
A2 – hodnota bezúplatného plnění podle § 20 odst. 8 ZDP
A3 – rozdíl, o který úrokové příjmy zahrnované do základu daně (podle § 20 odst. 1 ZDP) převyšují s nimi související výdaje (náklady)
SD – sazba daně 19 %
NahoruObdobí uplatňování slevy na dani
Prvním zdaňovacím obdobím, za které lze slevu na dani uplatnit, je zdaňovací období, ve kterém poplatník splnil všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a zvášní podmínky podle § 35a odst. 2 ZDP, nejpozději však zdaňovací období, ve kterém uplynuly 3 roky od vydání…