Řeč nebude o nejmódnějších barvách ani o malířských
technikách. Představíme Vám jednoduchý model procesu tvůrčího myšlení, který se
hodí nejen pro firemní praxi, ale který můžete využít i při svém
rozhodování.
NahoruCÍLE - PROBLÉMY A PŘÍLEŽITOSTI
Začněme cíly. Cíl můžeme vidět jako problém: Jak
zabránit zákazníkům v rušení předplatného? Jak získávat objektivnější zpětnou
vazbu od zákazníků? Jak omezit papírování? Jak urychlit dodávky?
Cíl však může mít také formu příležitosti.
Obvykle si mnohem spíše všimneme problému než příležitosti. Proto je třeba mít
na paměti, že daleko účinnější než vyřešení stovky problémů může být využití
jedné správné příležitosti.
Je nutné mít konkrétní cíl. Více cílů v jednom
(například urychlit a zpřesnit dodávky) je lepší rozdělit na jednotlivé
části.
Nesmírně důležité je, jak si cíl definujeme. Už samotné
přesné znění bude mít velký vliv na váš přístup k danému problému či
příležitosti. Tímto bodem se blíže zabývá na schématu vlevo modrá fáze.
NahoruMODRÁ FÁZE - MYŠLENKY
Jakmile máme definovaný cíl, začneme vymýšlet různé
nápady a řešení. Tuto fázi jsme označili modrou barvou, protože modrá je
barva oblohy, jasného nebe bez hranic - stejně jako se říká, že vás něco
napadlo zčistajasna.
Charakteristickým rysem této fáze je, že dočasně
odložíme odhad a úsudek. Během procesu generování myšlenek a nápadů je
důležité oprostit se od svazující logiky, analýzy, předsudků a precedentů.
Konvence a obecná moudra nechte za dveřmi. V říši myšlenek není nic nemožné.
Myšlenky Vás nic nestojí, takže v této fázi nemáte co ztratit. Nestyďte se.
Jděte do extrému. Opusťte vyšlapané cesty. Nebojte se přijít s něčím novým nebo
lepším.
Nespoléhejte na své domněnky - podívejte se na věc z jiného
úhlu a zformulujte problém jinak.
Jednou z nejjednodušších a nejúčinnějších modrých
technik generování myšlenek je prověřit své domněnky.
Mnohé problémy lze vyřešit tím, že pojmenujeme a
zamyslíme se nad názory, které formují naše myšlení. Musíme si neustále klást
otázku: Z jakých předpokladů vycházím, když o tomto problému uvažuji, na
základě jakých domněnek formuluji tuto otázku? Dá se na tu věc pohlédnout ještě
z jiného úhlu? Einstein napsal: Formulování problému je často podstatnější
než jeho řešení.
Například zadání Jak umístit na pivní láhev informaci
o soutěži pro zákazníky, lze přeformulovat takto: Jak dosáhnout toho, aby se
co nejvíce zákazníků zúčastnilo naší soutěže. A když budeme pokračovat, můžeme
se ptát: proč soutěž? Co je cílem - prodat větší množství piva nebo dostat
značku více do podvědomí a zlepšit její obraz v očích zákazníků?, možná
zjistíme, že soutěž je v naší firmě tradiční způsob jak zvednout prodej mimo
hlavní sezonu, až se soutěž stala cílem místo prostředkem - jedním z mnoha
možných.
NahoruNespoléhejte na své domněnky - přehodnoťte rozsah
Své domněnky můžete prověřit i tak, že si znovu
promyslíte rozsah svého cíle. Pokud je cílem zvýšit výkon řekněme o 5 %,
pravděpodobně vymyslíte něco, co přinese zlepšení o 3 nebo 4 %. Pokud si ale
jako původní cíl stanovíte zlepšení výkonu o 100 %, můžete přijít s nápadem,
který zvýší výkon o 20 %. Získáte tak 15 % navíc čistě jen díky tomu, že jste
se na problém podívali ze širší, ambicióznější perspektivy. Odstup při řešení
problému vám pomůže oprostit se od každodenních podružných detailů a soustředit
se na zásadnější otázky.
V první řadě si musíte položit otázku, jestli se
nedržíte příliš při zemi. Odvážnému štěstí přeje! Typická otázka
tradicionalistů zní: Jak si udržet náš současný podíl na trhu? Naproti tomu
inovátor se zeptá: Jak náš podíl ztrojnásobit? Proč nezaložit pobočku v
Mongolsku a neovládnou celý národní trh, dříve než tam vtrhne někdo rychlejší?
Odvážnější cíle mohou přinést lepší řešení.
Jakmile si uděláte základní představu a začnete ji
rozvíjet a dávat jí konkrétnější podobu, položte si následující otázku: Co je
na té myšlence dobrého? Tradicionalisté se vždy zaměří na problematická místa
myšlenky, nikoliv na nalezení a rozvíjení potenciálně přínosných prvků.
Když se zajímáte o to, v čem je nová myšlenka dobrá,
podporujete tím pozitivní, tvůrčí myšlení - a to platí pro vaše vlastní
nápady stejně jako pro nápady jiných lidí.
Nástup kritického myšlení tradicionalistů obvykle ohlašují dvě
krátká, přesto likvidační slůvka: Ano... ale. Mnohá ano... ale se
soustředí na oněch 20 % daného nápadu, která jsou nepoužitelná, a úplně
ignorují zbývajících 80 %, která fungují.
Poté, co si nejrůznější modré myšlenky promyslíte,
vyberete tu nejlepší. Tuto fázi jsme označili červenou barvou - jako
když na semaforu naskočí červená, vy začnete brzdit, zastavíte a podíváte se na
dané myšlenky pořádně. To je chvíle pro logiku, racionální myšlení a
příležitost pro analytické schopnosti, které jsme odložili během modré fáze. V
této fázi je prostor pro ty z nás, kterým vyhovuje tato ukázněnější,
uvážlivější část procesu více.
NahoruStavte si do cesty překážky a překonávejte je
Na začátku červené fáze je důležité si jasně…