POKYN EET
Ing. Jan Ambrož
Úvod
V tomto článku se věnujeme aktualizovanému Pokynu EET, kterým je dokument Generálního finančního ředitelství, verze 2.0 publikovaný pod č.j.: 44668/17/7100-10114-050011 dne 15. 5. 2017.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Velká očekávání odborné a především laické veřejnosti, podpořené mediálními výstupy dnes již bývalého ministra financí, se bohužel nenaplnila. Jak potvrzuje další text, chyby zákona o EET, nepřesnosti ve zveřejněných názorech Finanční správy („FS”) nebyly opraveny.
Pro běžnou praxi zůstává jako hlavní zdroj „odborného výkladu” původní:
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Nabízí se proto otázka, jak má poplatník v rutinním provozu postupovat, resp. „co” platí či neplatí, je-li zákon o EET v rozporu s názory finanční správy. Lakonická odpověď je následující.
Právní úprava
Generální finanční ředitelství uvádí v preambuli Pokynu: „Tento materiál slouží pro potřebu subjektů evidence tržeb i pro správce daně.”
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Finanční správa je povinna řídit se Pokynem též v případech, které jsou v rozporu s platným zněním zákona o EET. Některé závěry nekorespondují s důvodovou zprávou k zákonu o EET a publikovanými názory.
Metodika článku
Dále komentujeme Pokyn – verzi 2.0 s tím, že zdůrazňujeme případné rozdíly ve srovnání s původní verzí, tj. Pokynem 1.0 (viz mezititulek „*Pokyn 2.0”).
(Neoficiální) názory Finanční správy
V článku na několika místech odkazujeme čtenáře na článek EET aktuality a praxe , v němž řešíme běžné problémy poplatníků a Finanční správy související s provozem EET. Na rozdíl od tohoto článku, jenž vychází z oficiálního „podepsaného” dokumentu, se odkazujeme na další zdroje FS, které však jsou průběžně upravovány.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Na webových stránkách Finanční správy jsou k dispozici různé „zaručené” rady k vybraným oblastem EET. Pravdou ale je, že nejsou autorizované a objevují se v nich různé nepřesnosti – na některé upozorňujeme, třeba v kapitole 7.5 u tématu „minoritní činnost”.
Zákon EET*
Upozorňujeme také na volné výklady Finanční správy souvisejícími s neexistujícím textem platného znění ZET, proto je označujeme „ZET*” nebo „Zákon EET*”.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
V praxi proto doporučujeme využívat pouze ty zdroje daňové správy, které jsou publikovány s konkrétním číslem jednacím.
Struktura Pokynu
Není pro praxi zdařilá, ale pro další výklad ji budeme dodržovat (včetně číslování kapitol). Jde o následující oblasti:
1. | Úvod |
2. | Evidence tržeb |
2.1
| Subjekt a předmět evidence tržeb
|
2.2
| Evidovaná tržba
|
2.2.1
| Vymezení evidované tržby
|
2.2.2
| Rozhodný příjem
|
2.2.3
| Storno a opravy
|
2.2.4
| Nepřímé zastoupení
|
2.2.5
| Pověření k evidování tržeb
|
2.3
| Tržby evidované ve zjednodušeném režimu a tržby vyloučené z evidence tržeb
|
2.3.1
| Tržby ve zjednodušeném režimu
|
2.3.2
| Povolení pro evidování tržby ve zjednodušeném režimu
|
2.3.3
| Tržby vyloučené z evidence tržeb
|
2.4
| Povinnosti poplatníka
|
2.4.1
| Autentizační údaje a certifikát pro evidenci tržeb
|
2.4.2
| Oznamovací povinnost
|
2.4.3
| Evidenční povinnost
|
2.4.4
| Pravomoc orgánu příslušného k prověřování plnění povinností
|
3. | Informační povinnost |
3.1
| Informační povinnost poplatníka
|
3.2
| Informační povinnost správce daně
|
3.3
| Ověření účtenky u správce daně
|
4. | Správní delikty |
4.1
| Přestupky
|
4.2
| Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob
|
4.3
| Společná ustanovení ke správním deliktům
|
5. | Opatření k vynucení nápravy |
6. | Závazné posouzení |
7. | Společná ustanovení |
7.1
| Vztah k daňovému řádu
|
7.2
| Spolupráce orgánů veřejné moci
|
7.3
| Účtenková loterie
|
7.4
| Vztah k cizímu právu
|
7.5
| Dočasně vyloučené tržby
|
8. | Účinnost zákona |
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Vybrané texty komentujeme podrobněji, jiné méně, a to podle aktuální závažnosti té které problematiky. Odkazujeme se také na obecný článek EET elektronická evidence tržeb. V citacích jsme ponechali zkratku používanou správou daní, tj.„ZoET”.
Přehled novinek – verze 2.0
Pro lepší orientaci změn uvádíme jejich základní přehled podle finanční správy včetně odkazů na konkrétní kapitoly.
Popis | Kapitola |
1. Upřesnění rozsahu zasílaných údajů o evidované tržbě v případě, kdy je nabití ačerpání kreditu realizováno u různých poplatníků
| 2.2.1
|
2. Upřesnění online platebních metod poskytovaných platebními bránami
| 2.2.1
|
3. Doplnění týkající se převodu z účtu na účet a specifikace osob poskytujících tuto platební službu
| 2.2.1
|
4. Doplnění k platbám uskutečněným prostřednictvím dopravců formou dobírky
| 2.2.1
|
5. Upřesnění týkající se spropitného ve vztahu k DPH
| 2.2.2
|
6. Doplnění příkladů tržeb vyloučených dle § 12 odst. 3 písm. e) ZoET - přirážka k jízdnému hrazená v dopravním prostředku
| 2.3.3
|
7. Změna kritérií pro vyloučení tržeb z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků
| 2.3.3
|
8. Upřesnění k možnosti vystavit účtenku elektronicky a zdůraznění nemožnosti podmiňovat vystavení účtenky úhradou poplatku
| 2.4.3.1
|
9. Upřesnění podmínek pro vznik povinnosti umístit informační oznámení na internetové stránky
| 3.1
|
10. Upřesnění činností uvedených pod kódem NACE 45.4 z hlediska jejich zařazení do příslušné fáze evidence tržeb a odstranění kódů NACE 40 a 44 ze seznamu
| 7.5
|
11. Upřesnění okruhu plateb, které se zohledňují při posuzování kritérií pro minoritní činnost (vztahuje se na platby, které nejsou z evidence tržeb vyloučeny dle § 12, resp. § 36 ZET)
| 7.5
|
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Při studiu novinek musíme být opatrní, protože si autoři situaci zjednodušili – bohužel pro všechny uživatele – a nejsou žádnou vhodnou formou označeny upravené texty.
AD 1) ÚVOD
V úvodu je zdůrazněno, že působnost a výkon odpovídajících pravomocí spojených s evidencí tržeb, jsou svěřeny orgánům Finanční správy a k prověřování plnění povinností také orgány Celní správy České republiky. „Prověřováním plnění povinností” se rozumí provádění faktických úkonů spojených se sledováním skutečného stavu a jeho porovnáváním se stavem žádoucím a udílení sankcí.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Nasazení pracovníků Finanční správy pro zajištění EET je obrovské, ale v běžné praxi se setkáváme s problémy při prováděných šetřeních. Jsou způsobeny na jedné straně nekvalitním zákonem a výklady, na straně druhé rozdílnými názory uvnitř Finanční správy, jak se to mimo jiné projevilo při kontrolách celníků souvisejících s povinným oznámením o EET – viz část 3.1.
AD 2) EVIDENCE TRŽEB
V této části se v Pokynu GFŘ popisuje postavení subjektu a obsah evidence (2.1), co je evidovanou tržbou (2.2).
Ad 2.1) Subjekt a předmět evidence tržeb
Je zde vazba na § 3 ZET a u poplatníků fyzických osob zmíněn problém zůstavitele – z pohledu daňového poplatník nezaniká „k okamžiku faktické smrti”.
Obsah evidence je dán ustanovením § 3 odst. 2 ZET.
Ad 2.2) Evidovaná tržba
Postupně se rozebírá, co je evidovanou tržbou, rozhodným příjmem, jak posuzovat korekce. Doplněno je o problematiku zastupování.
2.2.1 Vymezení evidované tržby
S odkazem na §§ 5 a 6 ZET je uvedeno, že jde o naplnění podmínek tvořících dva znaky evidované tržby:
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
V textu používáme pojmy hotovostní nebo bezhotovostní operace, transakce s tím, že v režimu EET je samozřejmě operace „hotovostní” při splnění obou znaků (formální a materiální).
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Pro praxi se dále řeší nabití a čerpání karet, poukázky, slevy, kauce, zálohy, platební brána, bartery, vklady, zápočty, služba CashBack, poštovní poukázky, evidence pro vyúčtování a faktury.
Nabití a čerpání karet
Do režimu EET patří dle Pokynu různé typy elektronických peněženek, čipových karet, kupónů, voucherů a jiných obdobných instrumentů, v rámci kterých dochází nejdříve k jejich „nabití” a následně k čerpání kreditu, který byl takto nabit.
Mají být ale oba úkony evidovány zvlášť s odkazem na kapitolu 2.2.2, a to v návaznosti na ustanovení § 19 odst. 2 písm. a) a b) ZET.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Pan Nový si „nabije” debetní kartu u svého dvorního dodavatele a současně ji čerpá. I když dochází k „duplicitě”, obě operace se evidují v EET.
*Pokyn 2.0
Skutečnost, že teoretici ve Finanční správě v oblasti EET marně řeší praktické dopady, potvrzuje drobné doplnění v Pokynu 2.0. Místo aby byl zrušen výše uvedený požadavek, nemusí se prý informace o „nabití” a „čerpání” uvádět v případech, kdy jde o realizaci u různých poplatníků.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
On-line sledování tržeb má za cíl zajistit jejich zdanění, v žádném případě však EET nenahrazuje evidence pro daň z příjmů nebo daň z přidané hodnoty.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Poplatník vykáže příjmem od pana Nového 1 000 Kč (nabití karty) a současně za poskytnutou službu, čerpání ve výši 200 Kč. Žádná „daňová” tržba v hodnotě 1 200 Kč nebyla realizována.
Poukázky
Finanční správa uplatňuje u poukázek přístup částečně jiný, než u nabití a čerpání karet.
Teorie
Proběhne platba za konkrétní zboží či služby, na které je zákazníkovi předána poukázka, poukaz, voucher nebo obdobný instrument, na základě kterého následně dochází:
-
Pouze k odebrání zboží či služby, o platbu určenou k následnému čerpání se nejedná. Obdobně není uplatnění takového instrumentu následným čerpáním.
-
Odběru nekonkrétního zboží nebo služby, jde o EET.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Pan Slavík si pořídil za 500 Kč poukázku na konkrétní masáž, obdržel účtenku za hotovostní transakci. Za týden využil poukázku, ale již nejde o „čerpání” v režimu EET.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Kdyby se jednalo o poukázku na „jakékoliv” služby nebo zboží, čerpání by muselo být evidováno v EET.
Dále můžeme citovat z Pokynu: „Obdobně uvedené platí pro případy zakoupení konkrétního zboží prostřednictvím internetu a jeho následnému vyzvednutí na odběrném místě.”.
Slevy
Podle GFŘ sleva poskytnutá v jakékoliv formě (třeba poukázka na konkrétní částku nebo procentní slevy pro stálé zákazníky, sezónní slevy…), není evidovanou tržbou.
Kauce
Jedná se o peněžitou jistotu, která se dostane do režimu EET jen v případě jejího započtení v částečné či plné výši v případě poškození, zničení či ztráty věci, pokud byla kauce inkasována hotovostně.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Pan Smutný zaplatil kauci za půjčení sportovního náčiní 200 Kč, která „propadla” provozovateli panu Novákovi, neboť pan Smutný svou nešikovností zapříčinil poškození tenisové rakety. Pan Smutný třeba bude mít štěstí a účtenku – za poškození věcí – použije v účtenkové loterii a vyhraje některou z cen.
Zálohy
Je-li záloha uhrazena v hotovosti (kartou atd.), jedná se o evidovanou tržbu.
Není podstatné, jak bude záloha vyúčtována.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Může dojít k různým situacím, záloha je bezhotovostní (1), zúčtování je naopak v hotovosti (2) atd. Do režimu EET zařadíme druhou operaci.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
K tzv. vratným zálohám je kritériem opět prvek/znak formální a materiální (viz výše). To platí i pro vrácení „vratné” zálohy.
DPH
Samozřejmě zde mohou vzniknout rozdíly mezi:
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Vzniknou-li jakékoliv nejasnosti, Pokyn EET uvádí zpravidla řešení typu:
-
„…Pokud se poplatník rozhodne takovou transakci zaevidovat, nebude tento postup ze strany orgánů příslušných k prověřování plnění povinností podle ZoET zpochybňován…”,
-
neboť se (zatím) nezkoumá, zda případná účtenka je/není oprávněně součástí účtenkové loterie…
Platební brána
Operace tohoto typu – odpovídají de facto platbám on-line, podléhají evidenci tržeb. Vycházelo se z názoru, že jde o službu umožňující „…uskutečnit platbu plátce podnikateli za zboží nebo službu na internetu…”. Účtenku má vystavovat prodejce zboží nebo služeb, nikoliv provozovatel platební brány.
*Pokyn 2.0
Původní striktní stanovisko FS bylo částečně revidováno. Rozhodující pro povinnost EET má být zvolená platební metoda.
Opět se jedná o polovičatý přístup a komplikaci pro praxi, neboť je zřejmé, že při použití platebních bran má Finanční správa kdykoliv k dispozici údaje o provedených transakcích. Povinné sledování v rámci EET je tedy úplně zbytečné!
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Co je nového? Citujeme z aktualizované verze – evidenci nepodléhají situace:
Bartery
Z obsahu těchto obchodních operací je zřejmé, že nejsou součástí evidence tržeb.
Vklady
Jde-li o vklady na bankovní účet poplatníka, jako u plateb převodem z účtu na účet, nejsou formální znaky naplněny a neevidujeme v EET.
*Pokyn 2.0
Doplněno bylo, co se rozumí „účtem”; je jím účet vedený u osoby oprávněné poskytovat platební služby podle zákona o platebním styku.
Zápočty
Samozřejmě do EET nezařadíme zápočty pohledávek.
Služba CashBack
Do povinné evidence tržeb nepatří služba CashBack, podle níž lze za stanovených podmínek peníze vybrat u pokladny při platbě kartou.
Poštovní poukázky
Nejsou podle GFŘ naplněny formální znaky, je-li platba zákazníka uskutečněna až v okamžiku jejího převzetí poplatníkem od provozovatele poštovních služeb, tj. provozovatel poštovních služeb převede platbu přímo z účtu na účet.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Jiná situace nastává, když by provozovatel poštovních služeb předal poplatníkovi takové platby v hotovosti – jsou-li současně splněny materiální znaky evidované tržby, je povinností takové tržby evidovat.
*Pokyn 2.0
Jedná se o běžné obchodní případy, kdy se transakce realizuje prostřednictvím poštovní poukázky nebo poštovní služby s doplňkově sjednanou poštovní službou dobírky s výplatou doběrečného na účet poplatníka.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Zůstal i nadále správný princip, že se může uvedená transakce stát povinně evidovanou pro EET jen v případě předání platby „v hotovosti” poplatníkovi – neboť provozovatel je pouze prostředníkem (není sjednána žádná forma zastoupení v EET).
Doplněno bylo, že tato zásada platí také pro případy, kdy funkci „provozovatele” vykonává dopravce k tomu oprávněný, jsou-li zachovány stejné podmínky.
Evidence pro vyúčtování
Rozhodujícím kritériem je popis daného obchodního případu, transakce. Jestliže při
výdeji zboží nebo poskytnutí služeb nedochází k platbě, ale pouze k zaevidování částek pro následné vyúčtování, které proběhne bezhotovostně, nejde o evidovanou tržbu.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Běžně je tomu tak například u fleetových karet, CCS karet, evidenci odběru při závodním stravování atd.
Faktury
Z výše uvedeného výkladu je posouzení pro EET – otázka, zda patří nebo nepatří – jednoznačné:
DPH
V pokynu se znovu zmiňuje daň z přidané hodnoty, případy různých sazeb DPH a plnění evidovaného či povinně neevidovaného. Poměr si stanoví poplatník, ale zásadní je následující komentář správy daní:
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Znovu připomínáme tento pragmatický přístup vedení daňové správy, kterým by se měl řídit správce daně!
2.2.2 Rozhodný příjem
V této části Pokynu se rozebírá ustanovení § 6 ZET.
Zajímavé texty se týkají podnikání fyzické osoby, spropitného, klubů a spolků, co je ojedinělým příjmem.
Fyzická osoba a podnikání
Ze zákona o EET vyplývá, že povinné evidenci podléhají jen a jen příjmy z podnikání.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Potřebnou definici nalezneme v § 420 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále „NOZ”):
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Paní Veselá podniká, resp. má příjmy v § 7 ZDP, ale zákonem o EET se nijak nevzrušuje, protože má příjmy jako úspěšná programátorka (poskytnutí autorských práv) podle § 7 odst. 2 písm. a) ZDP.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Manžel paní Veselé se také o EET nezajímá, přestože má pravidelné příjmy z pronájmu zdaněné v § 9 ZDP.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Jako marné se ukázalo očekávání, že pod tlakem veřejnosti vysvětlí Finanční správa v nové verzi Pokynu přesněji, co u fyzické osoby s příjmy podle § 7 ZDP patří do EET.
Spropitné
K mediálně rozebíranému spropitnému (s minimálním dopadem na státní rozpočet…) zaujalo GFŘ následující stanovisko (resp. odpověď na obligátní dotaz k režimu EET):
-
je-li příjmem provozovatele, odpovíme ANO,
-
pokud patří zaměstnanci, platí NE…
*Pokyn 2 .0
Nejvíce omylů se autoři zákona o EET a Pokynu dopustili v pasážích týkajících se návaznosti na daň z příjmů a daň z přidané hodnoty, účetnictví. Bohužel v aktualizované verzi jsme se nápravy nedočkali.
Naopak až komicky zní doplnění odstavce ke spropitnému, v němž se uvádí, že:
-
„…spropitné jakožto platba, která nemá přímý vztah k poskytovanému plnění, se nezahrnuje do základu daně dle § 36 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty….”.
Asi si nikdo neumí představit situaci, že spropitné nesouvisí s odměnou za poskytnutou službu. Celá konstrukce vyloučení spropitného je a priori nesmyslná.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Obsluha v jakékoliv restauraci plní povinnosti dané jejich zaměstnavatelem a za tuto činnost obdrží sjednanou odměnu. Je nemyslitelné podle obecného práva (ZP), aby jakýkoliv zaměstnanec měl za svou práci mzdu od zaměstnavatele a dále si „podnikal” a vybíral si pro sebe odměnu, dary od klientů svého zaměstnavatele.
Kluby
Bez doplňujícího komentáře téměř citujeme názor správy daní, podle kterého je možné v případě klubů provozujících hostinskou a související činnost, aniž by vystupovaly jako standardní restaurační zařízení, vyhodnotit povinnost evidovat tržby až v konkrétním případě a s přihlédnutím ke všem okolnostem.
Spolek
Do EET nepatří činnost příležitostná (nikoliv soustavná). Takovou činnost přitom nelze zaměňovat s vedlejší hospodářskou činností podle § 217 odst. 2 NOZ, která vedlejší podnikatelskou činností je vždy (např. živnostenské podnikání, pronájem nemovitostí).
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Uvádí se vzorové situace: příležitostně v rámci hlavní činnosti spolku může být příležitostné (nikoli soustavné) pořádání společenských a reprezentačních akcí ve formě plesů, tanečních zábav a společných setkání, které mohou být spojeny s uskutečněním plateb (prodej vstupenek a občerstvení aj.).
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Zařazení této problematiky do této kapitoly je trochu zavádějící, neboť se vžilo, že „spolek” je veřejně prospěšnou společností (viz 2.3.3).
Ojedinělý příjem
Zásadní je názor daňové správy k pojmu „ojedinělý příjem”, který vyloučíme z evidence tržeb:
-
u fyzických osob podle § 6 odst. 1 písm. a) ZET bod 2.,
-
u právnických osob podle § 6 odst. 1 písm. b) ZET bod 2.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Pokud poplatník dosahuje pouze těchto ojedinělých příjmů, nemusí provádět žádné úkony související s EET, autentizací atd.
Názor GFŘ
Posouzení obsahu pojmu „ojedinělý příjem” musíme provádět vždy podle konkrétních okolností. Kritériem je:
nebo
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Pravidelné, ač z pohledu poplatníka nevýznamné, hotovostní příjmy, nelze podřadit pod bod „jednorázové”.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Společnost Velkoobchod prodává zboží také ve skladu, pravidelně se objevují i úhrady v hotovosti, proto je nutné je evidovat pro EET.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Společnost Maloobchod vystavuje pro své odběratele faktury (běžné daňové doklady). V malém počtu, ale pravidelně, jsou některé hrazeny v hotovosti – podléhají EET.
ZET*
Problematiku „minoritních”/”doplňkových” příjmů rozebíráme v sedmé kapitole.
2.2.3 Storno a opravy
Má se snad rozlišovat vrácení a storna omylů.
Vrácení
Podstatné je, že v případě vrácení původně evidované tržby, zachytí se v systému jako „tržba záporná”. Doplňujeme, obdobně jako u záloh, není u této operace žádná přímá vazba na původní přijatou hotovostní transakci.
Pokud dojde k vrácení částek neevidovaných, nepatří tato operace do režimu EET.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Platí, že zařazení takového vrácení, i když je v rozporu se zákonem o EET, nebude „ze strany orgánů příslušných k prověřování plnění povinností podle ZoET zpochybňováno”.
Storno
Dojde-li při pořizování dat k omylu, k „inkasu” nedošlo, provede se storno nebo oprava dané operace. Není stanoven jasný postup, zřejmě se zaeviduje „záporná tržba”.
2.2.4 Nepřímé zastoupení
Jedná se o aplikaci § 8 ZET.
Platí pro případy, kdy je uzavřena komisionářská smlouva, poplatník jedná svým jménem na účet jiného poplatníka. Povinen evidovat tržbu je ten, kdo jedná svým jménem na účet jiného.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Cílem je, aby uvedenou tržbu evidoval komisionář. Komisionář není povinen evidovat platbu, která neobsahuje příjem na straně komisionáře (marži) a současně nezakládá rozhodný příjem na straně komitenta nebo je z evidence tržeb vyloučena.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Pokud by komisionář neměl informaci, jestli přijatá platba patří do EET, musí takovou platbu zaevidovat vždy.
Datová zpráva
V případě nepřímého zastoupení se v datové zprávě o evidované tržbě uvede: DIČ zástupce jako DIČ poplatníka a položka DIČ pověřujícího poplatníka zůstane nevyplněná (ta se vyplňuje jen při zastoupení podle § 9 odst. 1 ZET).
2.2.5 Pověření k evidování tržeb
V této části se řeší realizace přenosu povinností na jiného poplatníka podle § 9 ZET.
Právo evidence
Podle ustanovení § 9 odst. 1 ZET může poplatník, kterému tržba plyne, pověřit evidováním tržby jiného poplatníka, aby za něj tuto tržbu evidoval.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Nemělo by se však jednat o pověření pro zaměstnance.
Pověření dle § 9 odst. 1
Uvádíme poznámky k datové zprávě a daňovému portálu.
Datová zpráva
Pověřený poplatník uvádí v datové zprávě o evidované tržbě své DIČ jako DIČ poplatníka a v položce DIČ pověřujícího poplatníka uvede DIČ poplatníka, který ho evidováním svých tržeb pověřil. Pověřený poplatník uvede svou provozovnu, ve které byla tržba uskutečněna, a k podpisu datové zprávy o evidované tržbě použije svůj certifikát.
Daňový portál
Evidované tržby budou na portále zobrazovány jak u pověřeného poplatníka, a to jako tržby evidované za jiného poplatníka, a zároveň u pověřujícího poplatníka, a to jako tržby, které za něho zaevidoval pověřený poplatník.
Pověření dle § 9 odst. 2
Bude-li se jednat o tržbu náležející více poplatníkům, mohou tito poplatníci dle § 9 odst. 2 ZET pověřit jednoho z nich, aby za ně tuto tržbu evidoval. Podle GFŘ se jedná o jakousi skupinu EET, tj. obdobný model, jaký známe u skupiny DPH.
Datová zpráva
Pověřený poplatník uvede v datové zprávě o evidované tržbě své DIČ jako DIČ poplatníka a položka DIČ pověřujícího poplatníka zůstane nevyplněná. Pověřený poplatník také uvede v datové zprávě svou provozovnu, ve které byla tržba uskutečněna, a k podpisu datové zprávy o evidované tržbě použije svůj certifikát.
Daňový portál
Tyto tržby budou evidovány pouze u pověřeného poplatníka, který musí prokázat, komu jaká výše tržeb náleží.
Práva a povinnosti poplatníků
Povinností se nelze zbavit. Poplatník sice pověří plněním evidenční povinnosti jiného poplatníka, který má povinnost evidovat tržby v rozsahu stanoveném ZET.
Odpovědnost na straně pověřeného poplatníka vzniká, ale nezbavuje pověřujícího poplatníka jeho právních povinností.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Vzájemná spoluodpovědnost se týká poplatníka, který evidováním svých tržeb pověřil jiného poplatníka, tak pověřeného poplatníka. Podle Generálního finančního ředitelství se správní řízení bude vést s oběma poplatníky.
Ad 2.3) Tržby evidované ve zjednodušeném režimu a tržby vyloučené z evidence tržeb
Jde o velmi důležité texty pro praxi.
2.3.1 Tržby ve zjednodušeném režimu
Většina poplatníků nemá nárok na „automatické” zjednodušení evidence, neboť se týká podle § 10 odst. 1 ZET prodeje zboží a služeb uskutečněných na palubě dopravních prostředků při pravidelné hromadné přepravě osob podle zákona o dani z přidané hodnoty.
Zjednodušený režim
Tento mechanismus je výhodný, neboť nabízí:
-
zasílání datových zpráv „až” do pěti dnů od uskutečnění evidované tržby, a
-
neuvádí se na účtence fiskální identifikační kód.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Nezapomeňte, máte-li jakékoliv technické problémy s rutinním zajištěním EET, o tento způsob požádejte.
2.3.2 Povolení pro evidování tržeb ve zjednodušeném režimu
Požádat o zjednodušený režim může kdokoliv a lze žádat třeba jen o výjimku pro některou z provozoven poplatníka.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Důvodem pro podání žádosti může být pouze následující stav:
Finanční správa
K žádosti se vyjádří správce daně do 15 dnů od jejího podání a odsouhlasí-li žádost, uvede v rozhodnutí:
Poplatník
Po schválení musí poplatník sledovat, jestli se podmínky nezměnily. Jsou-li příznivější, je povinností tuto skutečnost oznámit správci daně do 15 dnů.
Jestliže nebylo žádosti vyhověno, novou lze podat až po 60 dnech ode dne oznámení o nabytí právní moci zamítavého rozhodnutí. V nové žádosti se uvádí jiné důvody než ty, které již obsahovala žádost původní, jinak bude nová žádost odložena (o čemž bude poplatník vyrozuměn).
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Pan Nováček nahlásil do systému EET dvě provozovny, jednu „kamennou” ve známém zimním středisku, druhou u čas od času používaného lyžařského vleku – kde je velmi nestabilní, téměř nemožné internetové připojení. Pro tuto druhou provozovnu získal souhlas a údaje o tržbách bude posílat pravidelně s pětidenním zpožděním.
2.3.3 Tržby vyloučené z evidence tržeb
Velmi důležitá kapitola, neboť platí „absolutní” vyloučení:
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
V zákoně o EET nalezneme též „relativní” vyjmutí z EET, a to vybraných činností podle § 12 odst. 3, kterým se budeme věnovat.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Poměrně rozsáhlý výklad k tomuto tématu naleznete v článku EET - elektronická evidence tržeb.
Zaměříme se na transakce:
-
spojené s pracovně-právními vztahy,
-
školství,
-
realizované v prodejních automatech,
-
v dopravních prostředcích,
-
uskutečňované veřejně prospěšnými poplatníky.
Pracovně-právní vztah
Zákon o EET vylučuje tyto transakce z povinné evidence podle § 12 odst. 3 písm. c).
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Rozumí se tím příjmy zaměstnavatele ve formě přijetí úplaty za plnění povahy zaměstnaneckých benefitů poskytovaná zaměstnanci (např. platba zaměstnance, je-li činěna v hotovosti nebo jiné podobné formě) nebo za plnění poskytovaná zaměstnanci přímo na pracovišti.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Pokyn uvádí příklady plateb zaměstnance za:
-
podnikovou rekreaci, je-li činěna v hotovosti nebo jiné podobné formě,
-
služby závodního stravování a jiné obdobné služby ve formě prodeje potravin a občerstvení na pracovišti nebo v přímé souvislosti s výkonem práce v pracovní době.
Podle GFŘ se vyjmutí týká též prodeje:
-
vyřazeného majetku zaměstnancům,
-
zboží zaměstnancům v podnikových prodejnách určených výhradně pro zaměstnance apod.
Benefity
U zaměstnaneckých benefitů je rozšíření – ve srovnání s platným zněním zákona o EET – také na plnění:
-
pro rodinné příslušníky zaměstnance a
-
poskytovaná na základě budoucího nebo dřívějšího pracovněprávního vztahu, pokud to upravují vnitřní předpisy (směrnice) zaměstnavatele (zde tedy i důchodce).
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Konkrétní příklady jsou uvedeny v článku EET - elektronická evidence tržeb.
Školství
Je také obecně vyjmuto z režimu EET podle § 12 odst. 3 písm. d), ale podmínkou je poskytování služeb nebo dodání zboží subjektem, který je školou, vysokou školou nebo školským zařízením, jak je rozebráno s příklady v obecném článku k EET.
Prodejní automaty
Dále není v režimu EET příjem z prodeje zboží nebo služeb prostřednictvím samostatného automatu, a to podle § 12 odst. 3 písm. i) ZET.
Dále se doplňuje, že se nebude evidovat ani tržba:
-
v rámci prodeje realizovaného jen za pomoci kasičky, která je umístěna bez dohledu prodejce (třeba platba za využití horské chaty bez obsluhy apod.), a
-
transakce v podobě nabití kreditu do kartičky automatem.
Dopravní prostředky
Do EET nepatří podle § 12 odst. 3 písm. e) ZET jízdné a související platby hrazené v dopravních prostředcích při pravidelné hromadné přepravě osob.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Podle Pokynu není související platbou občerstvení poskytované během přepravy.
*Pokyn 2.0
Skutečně „závažné” je doplnění v Pokynu 2.0, že související platbou je „přirážka k jízdnému hrazená v dopravním prostředku”.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Bohužel jakékoliv prodeje občerstvení, byť nevýznamné, se musí evidovat. Poplatníci využívají nyní volné výklady – viz EET aktuality a praxe – a tak zpravidla odsunuli u těchto položek EET až na březen 2018.
Veřejně prospěšný společník
Tento poplatník má možnost vyjmout z povinné evidence příjmy z drobné vedlejší podnikatelské činnosti podle § 12 odst. 3 písm. h) ZET.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Základní přehled veřejně prospěšných poplatníků naleznete v článku EET aktuality a praxe, Pokyn se odvolává na ustanovení § 17a odst. 1 ZDP.
Co je vedlejší podnikatelskou činností?
Finanční správa se rozhodla zvolit následující parametry, jejichž překročení má vést povinně k EET:
nebo
s tím, že se testuje předchozí sledované období, kterým je kalendářní rok.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Publikovanými kritérii se otevřela Pandořina skříňka, ale očekávaná druhá verze Pokynu problémy neřeší.
*Pokyn 2.0
Jedná se o jedinou (!) podstatnou změnu v názorech Finanční správy – oficiální s číslem jednacím – za více než osm kalendářních měsíců od zveřejnění Pokynu 1.0. Přestože se v praxi potvrdily významné nedostatky samotného zákona o EET a publikovaných názorů Finanční správy.
Politická objednávka
Ve skutečnosti jde pouze o výsledek zahájení předvolební kampaně: „přemalování” částky na hodnotu 300 000 Kč a drobnou korekci u hodnoty 5 %.
Zákon o EET vs. Pokyn
Je třeba si uvědomit, že:
-
vyloučení příjmů z drobné vedlejší podnikatelské činnosti u veřejně prospěšných poplatníků (v. p. s.) je podle platného zákona o EET, a
-
postup podle Pokynu je v rozporu se zákonem.
V další části se seznámíme s doplněným textem k této problematice v Pokynu 2.0.
Kritéria
„Nová” kritéria jsou opravdu „jiná”, mírnější, než předchozí, jak potvrzuje následující tabulka.
Kritéria |
Č. | Stará | Nová |
1.
| O vedlejší činnost se bude jednat, pokud poplatník neměl výnosy/příjmy z této činnosti
| O vedlejší činnost se bude jednat, pokud poplatník měl příjem/výnos z této činnosti
|
2.
| vyšší než 175 000 Kč | nejvýše 300 000 Kč |
3.
| nebo
| nebo
|
4.
| činily méně než 5 % z celkových příjmů/výnosů
| činily nejvýše 5 % z celkových příjmů/výnosů
|
To znamená, že:
- uvozující věta je formulována jinak,
- vedlejší činnost je uznána u příjmů/výnosů v hodnotě 300 000 Kč včetně,
- pro povinné zavedení EET stále stačí překročení jednoho limitu,
- akceptuje se podíl ve výši 5 %, dříve musel být pod touto hranicí.
Sledované období
Mají se brát v úvahu hodnoty:
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Omyl Finanční správy, povinnost zjistit správné údaje „po silvestrovské noci”, nebyl opraven! Žádný poplatník nezná a nikdy nebude znát „příjmy/výnosy” za předchozí kalendářní rok již 1. ledna…
Příklad (1)
Dobrovolný spolek Hasičů v obci Horní Lhota je velmi aktivní, organizuje několik společenských akcí, zejména pro děti. Akce jsou velmi oblíbené, sjíždějí se na ně pravidelně lidé z okolí, v roce 2016 činily „evidované” příjmy v hotovosti 15 000 Kč. Celkové příjmy spolku díky sponzorům byly 300 000 Kč.
Zábavní den, pořádaný hasiči na začátku ledna letošního roku „Tříkrálové hrátky”, by teoreticky měl být v režimu EET, byl naplněn podle starých pravidel limit „B” (5 %:15 000/300 000).
Příjem/výnos?
Velké komplikace mohou vznikat při zjištění tohoto údaje, i když se na první pohled zdá být vše jasné – v. p. s. vede účetnictví:
„Hotovostní” výnosy/příjmy
Samozřejmě platí obecný princip, že se mají testovat jen takové příjmy, které splňují formální náležitosti pro evidovanou tržbu – tj. nepatří do nich bezhotovostní příjmy aj. To je jednoznačné pro kritérium „A”, ale jak je to se jmenovatelem u kritéria „B”?!
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Odpověď naleznete níže v komentáři k příkladu 2) Finanční správy.
Více vedlejších činností
Podle aktualizované verze Pokynu se mají údaje za více realizovaných vedlejších činností sčítat – je tak uplatněna zásada „jedné celkové” provozovny pro v. p. s. – na rozdíl od testování tzv. minoritní činnosti u fyzických osob v kapitole 7.5.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Jde mimo jiné o zřejmý rozpor s § 6 ZET „Rozhodný příjem” a textem Pokynu k tomuto ustanovení (viz 2.2.2). Pokyn se vůbec nezabývá nesouladem s předmětem daně z příjmů v. p. s. podle § 18a ZDP – více viz článek EET aktuality a praxe.
„Nová” vedlejší činnost
Pokud by veřejně prospěšná společnost v roce 2017 měla příjmy z vedlejšího podnikání, v loňském roce žádné nevykazovala, má provést kontrolu kritérií odborným odhadem. Doplňme si, že Pokyn se opět mýlí a počítá jen s nově registrovanou v. p. s.
Příklad (2)
Hasiči z obce Dolní Lhota se cítili trochu zahanbeni, dosud žádné akce nepořádali. Zorganizovali poprvé v červnu 2017 dětský den, a tak mají odhadnout, jestli nenaplnili kritéria pro EET:
-
jak jim vycházejí parametry, jako kdyby akce již proběhla v loňském roce, a
-
případně již nyní zajistit EET.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Kritika textu Pokynu a přístupu Finanční správy by mohla být nekonečná. Zcela schází v této části zdůraznění, že dalším právoplatným důvodem pro vyloučení z EET je „jednorázový, resp. ojedinělý příjem” – viz § 6 ZET.
![Pozor!](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//attention.gif)
Možná se hasiči z Dolní Lhoty nemusejí zaregistrovat k EET z dalšího důvodu – „ojedinělých” příjmů.
Příklady FS
Nahlédneme-li do publikovaných textů, musíme si doplnit komentář k oběma příkladům z aktualizovaného Pokynu, aniž bychom je citovali.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Příklad FS 1)
Předpokládáme, že se jedná o stánek, u kterého nejsou poskytovány stravovací služby (patřící a priori již do etapy první) nebo zde není žádný prodej maloobchodního zboží (etapa druhá). A schází dostatek informací pro testování druhého parametru, i když postačí (ne)splnění prvního z nich.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Příklad FS 2)
V tomto případě máme pro všechny poplatníky – veřejně prospěšné společnosti – dobrou zprávu:
-
do čitatele pro kontrolu kritéria „B” se správně zahrnou jen „hotovostní” příjmy, ale
-
do jmenovatele uvedeme všechny příjmy, také dotace, dary, bezhotovostní transakce (i když je to v rozporu se ZET).
2017/2018
Jaká pravidla platí pro rok 2017?
Finanční správa zveřejnila příklady pro rok 2018. Podle trochu nesrozumitelného textu „pod čarou” dovozujeme, že poplatník může nyní pro testování povinností k EET zvolit „nová” kritéria i za sledované období kalendářního roku 2016. Citujeme:
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Je-li tomu tak a některý poplatník v. p. s. se již registroval k EET, podle nových kritérií nemusel, může evidenci EET pro letošní rok zrušit.
![Příklad](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//example.gif)
Příklad (3)
Pokyn 2.0 byl zveřejněn až v květnu, proto hasiči z Horní Lhoty Tříkrálové hrátky a únorový ples měli v režimu EET, nyní se „odregistrovali” a akce „Vítání prázdnin” je mimo evidenci tržeb. Jejich parametr „B” se změnil, resp.:
A co platí pro fyzické osoby?
Parametry stanovené pro právnické osoby byly určeny GFŘ s odkazem na hodnoty týkající se pouze fyzických osob u „starých” parametrů, u „nových” s odvolávkou na § 20 odst. 7 ZDP (to je čirý alibismus, neboť limit pro odčitatelnou položku je ve skutečnosti jiný a jde o základ daně, nikoliv výnosy).
V kapitole sedmé rozebíráme zcela „jiná” kritéria pro minoritní a doplňkovou činnost pro poplatníky fyzické osoby.
Ad 2.4) Povinnosti poplatníka
Informační povinnosti poplatníka rozebíráme též v článku EET - Elektronická evidence tržeb, v kapitole 6.3. Stručně doplňujeme teoretický výklad o metodiku doporučenou správou daní.
Jedná se o:
-
autentizaci,
-
oznamovací povinnost,
-
evidenční povinnost, a
-
pravomoce orgánů.
![Tip](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_dtcprofi//tip.gif)
Dále upozorňujeme na některé praktické postupy spojené s autentizací, oznamovacími a evidenčními povinnostmi.
2.4.1 Autentizační údaje a certifikát pro evidenci tržeb
V Pokynu se rozebírá:
-
postup při podání žádosti o autentizační údaje, právní úkon, který je povinen poplatník učinit před přijetím první evidované tržby, tj. požádat o autentizační údaje,
-
přidělení a používání autentizačních údajů,
-
certifikát pro evidenci tržeb,
-
ochrana autentizačních údajů a certifikátů pro evidenci tržeb.
2.4.1.1…