Cílem tohoto článku je seznámit čtenáře s novelami
zákona o daních z příjmů, které byly v průběhu roku 2006. Nejdůležitější změny
v zákoně č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen ZDP), které se týkají zdaňování příjmů plynoucích fyzickým osobám,
přineslo zejména těchto sedm zákonů:
zákon č. 56/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 256/2004
Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, a další související zákony, vyřešil v
rámci dílčí novely ZDP:
některé otázky týkající se společného zdanění manželů a tyto
změny bylo možné použít ještě s účinností pro zdaňovací období 2005,
pro rok 2006 navýšil limit pro daňové osvobození příjmů
plynoucích poplatníkům ve formě pravidelně vyplácených důchodů (penzí),
pro rok 2006 zpřesnil limit pro odpočet nezdanitelné části
základu daně ve výši zaplacených úroků z úvěrů poskytnutých na financování
bytových potřeb při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění u
zaměstnavatele.
zákon č. 109/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím zákona o sociálních službách (zákon č. 108/2006 Sb.),
zpřesňuje v rámci dílčí novely ZDP daňové osvobození dávek sociální péče,
sociálních služeb a nového příspěvku na péči, který bude vyplácen s účinnosti
od 1. ledna 2007 fyzickým osobám závislým na pomoci jiné fyzické osoby.
Současně stanoví, že nový příspěvek na péči se při uplatnění slevy na dani na
manželku (manžela) podle
§ 35ba odst. 1 písm. b) ZDP
nezapočítává do vlastního příjmu vyživované osoby.
zákon č. 112/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím zákona o životním a existenčním minimu (zákon č.
110/2006 Sb.) a zákona o pomoci v hmotné nouzi (zákon č. 111/2006 Sb.), s
účinnosti od 1. ledna 2007 mj.
u fyzických osob osvobozuje od daně z příjmů nové dávky
pomoci v hmotné nouzi,
stanoví, že tyto dávky se při uplatnění slevy na dani podle
§ 35ba odst. 1 písm. b) ZDP na
manželku (manžela) nezapočítávají do vlastního příjmu vyživované osoby.
zákon č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího
vzdělávání, s účinnosti od 1. 8. 2007 mj. zavádí dvě nové formy daňových výhod
motivující fyzické osoby k účasti v systému dalšího vzdělávání. Úhrady za
zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání budou mít možnost od tohoto data
poplatníci - fyzické osoby uplatnit pro snížení základu daně jako novou
nezdanitelnou částku, případně poplatníci s příjmy podle
§ 7 ZDP jako daňový výdaj na dosažení, zajištění a udržení
příjmů.
zákon č. 189/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím nového zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění,
osvobodil od daně z příjmů u zaměstnanců novou náhradu mzdy (platu) v období
prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti (karantény), kterou má namísto
nemocenského podle nového zákoníku práce v budoucnu vyplácet zaměstnancům
zaměstnavatel. Účinnost nového systému nemocenského pojištění však byla
odložena o jeden rok, tj. na 1. 1. 2008, a tak v roce 2007 nebude ani
zavedena povinnost zaměstnavatelů hradit náhradu mzdy (platu) po dobu prvních
14 dnů pracovní neschopnosti.
zákon č. 264/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.), přináší v ZDP a
pojistných zákonech významné systémové změny, které reagují na novou filozofii
zákoníku práce co není zakázáno, je dovoleno a na principu minimálního
sociálního standardu. S účinností od 1. 1. 2007 se tak touto novelou vytváří
relativně široký prostor pro poskytování různých zaměstnaneckých výhod u
zaměstnavatele z daňově uznatelných výdajů (nákladů).
Systémové změny v ZDP jsou založené na principu, že
má-li být určitý výdaj (náklad) pro zaměstnavatele vynaložený na péči o
zaměstnance daňově uznatelným, měl by být u zaměstnance řádně zdaněn jako mzda
a zaplaceno z něho rovněž pojistné; a je-li určité plnění hrazeno
zaměstnavatelem z FKSP, sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po zdanění anebo na
vrub daňově neuznatelných nákladů (výdajů), může být u zaměstnance jako dosud
osvobozeno od daně z příjmů jen za podmínek stanovených v ust.
§ 6 odst. 9 ZDP a pak nepodléhá ani
pojistnému (je na zaměstnavateli, jaký daňový režim zvolí).
Současně se touto novelou v ZDP upravuje a zpřesňuje
daňový režim cestovních náhrad, cenově zvýhodněného závodního stravování,
pracovní obuvi, ochranných a nealkoholických nápojů poskytovaných zaměstnancům
a také finančních paušálů.
- 7. zákon č. 267/2006 Sb., o změně zákonů souvisejících s
přijetím zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců, přináší s účinnosti od 1. 1.
2008 daňové osvobození příjmu získaného fyzickými osobami ve formě dávek z
úrazového pojištění podle nového zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců, který
nabývá účinnosti ke stejnému datu.
Další důležité upřesnění, týkající se mj. také
zdaňování příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků, přináší koncem roku
2006 nový pokyn Ministerstva financí č. D - 300, který byl uveřejněný ve
Finančním zpravodaji číslo 11-12/2006. Nový pokyn řeší některé výkladové
problémy ve zdaňování příjmů fyzických i právnických osob a má sloužit daňovým
subjektům při vypořádání jejich daňové povinnosti za zdaňovací období 2006,
takže v něm nejsou ještě zapracovány změny přijaté novelami ZDP v průběhu roku
2006 (které nabývají účinnosti až od 1. 1. 2007, resp. později).
Po všech těchto změnách se také změnily tzv.
nezdanitelné částky, slevy na dani a daňová zvýhodnění.
Zákon č. 56/2006 Sb., kterým se mění zákon č.
256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, a další související zákony,
přinesl pro poplatníky - fyzické osoby s účinností ještě pro r. 2005 upřesnění
týkajících se společného zdanění manželů, pro rok 2006 navýšil limit pro daňové
osvobození důchodů (penzí) a u zaměstnanců upřesnil limit pro odpočet úroků z
úvěrů použitých na financování bytových potřeb.
Nahoru2.1 Upřesnění týkající se společného zdanění manželů
V ust. § 13a odst.
8 ZDP se stanovilo, že požádá-li v daňovém přiznání jeden z
manželů o převedení vratitelného přeplatku, který vznikl v důsledku zaplacených
záloh na daň na osobní účet druhého z manželů, správce daně uskuteční tento
převod ke dni splatnosti daně druhého z manželů. Musí se ovšem jednat o
přeplatek vratitelný, např. manžel s příjmy z podnikatelské činnosti si musí
zkontrolovat, zda má vratitelný přeplatek (tj. zda-li náhodou nebyl přeplatek
na dani z příjmů fyzických osob u něj použit na úhradu daňového nedoplatku,
který mu vznikl např. na jiné dani).
V ust. § 13a odst.
2 ZDP se upřesnila definice společného základu daně manželů a
způsob uplatnění nezdanitelných částí základu daně ze společného základu
daně. Zpřesnilo se, že společným základem daně se rozumí součet dílčích
základů daně podle
§ 6 až 10 ZDP u obou
manželů, které se nejdříve u každého z manželů upraví podle
§ 5 a
23 ZDP. Současně se upřesnilo, že společný
základ daně se sníží o nezdanitelné části základu daně podle
§ 15 ZDP za oba manžele a že tyto nezdanitelné části
může uplatnit i ten z manželů, který před společným zdaněním neměl
zdanitelné příjmy (kromě příjmů osvobozených a příjmů zdaňovaných zvláštní
sazbou daně), jestliže jinak splňuje podmínky stanovené pro jejich uplatnění.
Při odpočtu daru poskytnutého na veřejně prospěšné účely, který lze
odečíst maximálně do částky 10 % ze základu daně poplatníka, však zákon
nestanoví, že by se jednalo o součet základů daně manžela a manželky.
V ust. § 13a odst.
3 ZDP se upřesnilo, že zálohy neplatí manžel (manželka),
který před společným zdaněním neměl zdanitelné příjmy kromě příjmů od daně
osvobozených a příjmů zdaňovaných zvláštní sazbou daně. To znamená, že manžel
(manželka), pokud je bez vlastních příjmů a jen v rámci společného zdanění byl
na něj (na ni) proveden přesun základu daně, zálohy neplatí. Podle
§ 38a ZDP je poplatník povinen (tedy i manželé) platit
zálohy na daň z příjmů, jen pokud měl vlastní příjmy a pokud jeho poslední
známá daňová povinnost, po vyloučení příjmů a výdajů podle
§ 10 ZDP, při společném zdanění manželů (daň připadající na
každého z manželů) byla vyšší než 30 000 Kč.
V
§ 38b ZDP se dále upřesnilo, že pokud manželé uplatnili
společné zdanění podle
§ 13a ZDP, nevztahuje se na ně standardní úprava v
tomto ustanovení, podle které se daň nebo daň včetně zvýšení daně nepředepíše a
neplatí, nepřesáhne-li 200 Kč anebo pokud celkové zdanitelné příjmy nečiní u
fyzické osoby více než 15 000 Kč. To znamená, že při společném zdanění manželů
se daň předepíše a musí zaplatit i v tom případě, kdy některý z manželů nemá
před uplatněním společného zdanění své vlastní zdanitelné příjmy (např.
manželka v domácnosti pečující o děti).
2.2 Navýšení limitu pro osvobození důchodů v roce
2006
S účinností od roku 2006 došlo v ust. § 4 odst. 1 písm. h) ZDP ke zvýšení
limitu pro osvobození příjmů ve formě pravidelně vyplácených důchodů (penzí).
Od daně z příjmů je osvobozena částka ve výši 198 000 Kč ročně (pro r.
2005 platil limit 162 000 Kč), do níž se však nezahrnuje výše příplatku
(příspěvku) k důchodu podle zvláštních předpisů. Nadlimitní částka je příjmem
podle
§ 10 zákona s tím, že je třeba postupovat podle
§ 38g ZDP, který stanoví, kdy je poplatník povinen podat
daňové přiznání (má-li poplatník roční zdanitelné příjmy přesahující 15 000 Kč,
nebo poplatník s příjmy podle
§ 6 ZDP plynoucími ve zdaňovacím období od jednoho nebo
více zaměstnavatelů postupně, má-li jiné příjmy podle
§ 7 až 10 ZDP přesahující
6 000 Kč).
2.3 Zpřesnění limitu pro odpočet úroků z úvěrů na financování
bytových potřeb u zaměstnanců v roce 2006
V ust. §
38k odst. 5 písm. f) bod 3 ZDP se potvrdilo, že zaměstnanec může
odpočet úroků z úvěrů použitých na financování bytových potřeb uplatnit po
uplynutí zdaňovacího období u svého zaměstnavatele v rámci ročního zúčtování
záloh až do částky 300 000 Kč (nikoliv jen do výše 150 000 Kč, jak bylo chybou
vzniklou v rámci legislativního procesu v tomto ustanovení uvedeno). V bodu 8.
přechodných ustanovení se upřesnilo, že tento odečet může zaměstnanec po 1. 1.
2006 uplatnit také ze smluv uzavřených po tomto datu.
Nahoru3.1 Příspěvek na péči
Zákon č. 109/2006 Sb., kterým se mění některé
zákony v souvislosti s přijetím zákona o sociálních službách (zákon č. 108/2006
Sb.), obsahuje v části páté čl. VII dvě úpravy ZDP a obě nabývají účinnosti
od 1. ledna 2007. Nový zákon o sociálních službách upravuje podmínky
poskytování pomoci a podpory fyzickým osobám v nepříznivé sociální situaci
formou sociálních služeb, příspěvku na péči, dále výkon veřejné správy,
inspekci v této oblasti a předpoklady pro výkon této činnosti. Nově bude
vyplácen osobám závislým na pomoci jiné fyzické osoby tzv. příspěvek na
péči, který bude poskytován za účelem zajištění potřebné pomoci. Sociální
služby zahrnují nově sociální poradenství, služby sociální péče a služby
sociální prevence.
Novelou se v ust. § 4
odst. 1 písm. i) ZDP zajistila terminologická provázanost a s
účinností od r. 2007 se upřesnilo, že u fyzických osob jsou osvobozeny od daně
z příjmů jak dávky sociální péče, tak i sociální služby a daňové osvobození se
vztahuje rovněž na nový příspěvek na péči (jako státní příspěvek
upravený zvláštními předpisy).
V ustanovení §
35ba odst. 1 písm. b) ZDP se novelou v této souvislosti
upřesnilo, že při uplatnění slevy na dani na manželku (manžela) ve výši 4 200
Kč a na manželku (manžela), která (-rý) je držitelem průkazu mimořádných výhod
III. stupně (zvlášť těžké postižení s potřebou průvodce) - průkaz ZTP/P ve výši
8 400 Kč, se do vlastního příjmu vyživované manželky (manžela), který za
zdaňovací období nesmí přesáhnout částku 38 040 Kč, nezahrnují nejen
dávky sociální péče a sociální služby, ale od r. 2007 ani nový příspěvek na
péči.
Nahoru3.2 Dávky pomoci v hmotné nouzi
Zákon č. 112/2006 Sb., kterým se mění některé
zákony v souvislosti s přijetím zákona o životním a existenčním minimu (zákon
č. 110/2006 Sb.) a zákona o pomoci v hmotné nouzi (zákon č. 111/2006 Sb.),
přináší v části deváté čl. IX dvě úpravy ZDP a obě nabývají účinnosti od 1.
ledna 2007. Podle nového zákona o pomoci v hmotné nouzi mohou být
poskytnuty fyzickým osobám tři nové dávky pomoci v hmotné nouzi, a to
příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a mimořádná okamžitá pomoc.
Podle novelizované znění ust. § 4 odst. 1 písm. i) ZDP jsou u
fyzických osob od roku 2007 od daně z příjmů nové dávky pomoci v hmotné nouzi
osvobozeny.
V ust. §
35ba odst. 1 písm. b) ZDP se v této souvislosti doplnilo, že při
uplatnění slevy na dani na manželku (manžela) ve výši 4 200 Kč a na manželku
(manžela), která (-rý) je držitelem průkazu mimořádných výhod III. stupně
(zvlášť těžké postižení s potřebou průvodce - průkaz ZTP/P) ve výši 8 400 Kč,
se do vlastního příjmu vyživované manželky (manžela), který za zdaňovací období
nesmí přesáhnout částku 38 040 Kč, nezahrnují od r. 2007 ani nové dávky
pomoci v hmotné nouzi.
3.3 Změny provedené v souvislosti s novým zákoníkem
práce
Od 1. 1. 2007 nabývá účinnosti zákon č. 264/2006
Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce
(zákon č. 262/2006 Sb.). Součástí tohoto doprovodného zákona je též dílčí
novela zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (část čtyřicátá druhá, čl.
XLII) a dále zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a
zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění.
Nový zákoník práce přináší větší liberalizaci v
pracovněprávních vztazích a posiluje smluvní volnost účastníků pracovněprávních
vztahů. Vychází tedy z principu co není zakázáno, je dovoleno. V
souvislosti s novou koncepcí zákoníku práce přináší doprovodný zákon určité
systémové změny v zákoně o daních z příjmů a také v pojistných zákonech. Jejich
cílem je zajistit, aby různé zaměstnanecké výhody - benefity (peněžní i
nepeněžní plnění vedle mzdy) smluvně dohodnuté mezi zaměstnavatelem a
zaměstnancem byly řádně zdaněny a sraženo z nich pojistné, protože dosavadní
systém zákonných pojištění tyto požadavky nesplňoval a navíc byl zbytečně
složitý.
Systémové změny přijaté v ZDP jsou založené na
principu, že má-li být určitý výdaj (náklad) vynaložený na zaměstnance pro
zaměstnavatele daňově uznatelný, měl by být u zaměstnance řádně zdaněn a
zaplaceno z něho pojistné. Je-li určité plnění (peněžní nebo nepeněžní)
poskytováno zaměstnavatelem např. z FKSP, ze sociálního fondu nebo ze zisku
(příjmu) po zdanění, anebo na vrub daňově neuznatelných nákladů (výdajů), může
být u zaměstnance osvobozeno od daně z příjmů jen za podmínek stanovených v
ust.
§ 6 odst. 9 ZDP a nepodléhá pak ani pojistnému.
Záleží tedy v konkrétních případech na zaměstnavateli, kterou variantu
zvolí.
V ZDP byly systémové změny v oblasti tzv.
zaměstnaneckých výhod (práv zaměstnanců) provedeny s účinností od 1. 1. 2007 v
těchto ustanoveních:
v
§ 6 ZDP, ve kterém jsou definovány příjmy ze závislé
činnosti a z funkčních požitků a kde se upřesnil daňový režim některých příjmů,
které nejsou u zaměstnance předmětem daně a vybraných příjmů, které jsou od
daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozeny,
v
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5
ZDP, ve kterém jsou stanoveny podmínky, za nichž mohou být různé výdaje
(náklady) vynaložené na péči o zaměstnance (jejich pracovní a sociální
podmínky) na straně zaměstnavatele daňové uznatelné, tj. budou-li poskytovány
nově jako tzv. zaměstnanecká práva sjednaná v kolektivní smlouvě, vnitřním
předpisu, pracovní anebo v jiné smlouvě,
v
§ 25 odst. 1 písm. d) ZDP,
které dosud omezovalo daňovou uznatelnost různých peněžních plnění
poskytovaných zaměstnancům vedle mzdy, pokud je neupravoval žádný právní
předpis.
Novelou se v
§ 6 a souvisejících paragrafech ZDP dále upravil nebo
zpřesnil daňový režim následujících plnění:
cestovních náhrad, které nově upravuje zákoník práce (zákon č.
119/1992 Sb., o cestovních náhradách, je od 1. 1. 2007 zrušen),
pracovní obuvi a ochranných nápojů,
nealkoholických nápojů poskytovaných na pracovišti,
sjednávání finančních paušálů a
cenově zvýhodněného stravování.
3.4 Cestovní náhrady v souvislosti s výkonem závislé
činnosti
Nová úprava cestovních náhrad je od 1. 1. 2007 součástí
zákoníku práce a ke stejnému datu se ruší zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních
náhradách. Proto při její aplikaci je třeba nově vycházet z odlišností v novém
zákoníku práce pro tuto oblast stanovenými, zejména z principu co není
zakázáno, je dovoleno, a také z principu tzv. minimálního sociálního
standardu, tedy práva, které musí obdržet za daných podmínek každý
zaměstnanec bez ohledu na to, u jakého zaměstnavatele je zaměstnán. Speciální
vyjádření této zásady pro oblast cestovních náhrad je obsaženo v
§ 151 zákoníku práce.
Pozn. red.: Podrobněji se k problematice cestovních
náhrad budeme věnovat v seriálu Ing. Karla Janouška.
Nahoru3.5 Pracovní obuv a ochranné nápoje
Nahoru3.5.1 Pohled zaměstnance
S účinností od 1. 1. 2007 se v
§ 6 odst. 7 písm. b)
ZDP upřesnilo, že mezi příjmy, které nejsou u zaměstnance předmětem daně, patří
též:
hodnota pracovní obuvi (jako součást osobních ochranných
pracovních prostředků),
hodnota ochranných nápojů,
v obou případech za podmínky, že zmíněná plnění jsou poskytována v
rozsahu stanoveném zvláštním předpisem. Zvláštním právním předpisem je
nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší
podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích,
čistících a dezinfekčních prostředků, a nařízení vlády č. 178/2001 Sb.,
kterým se stanoví podmínky ochrany zaměstnanců při práci.
Plnění poskytnutá nad rozsah vymezený těmito zvláštními
předpisy se:
u zaměstnance posoudí jako zdanitelným příjem ze závislé
činnosti, který bude vstupovat také do vyměřovacích základů pro pojistné,
u zaměstnavatele budou tato nadlimitní plnění daňově neuznatelná
dle
§ 25 odst. 1 písm. j) ZDP [půjde o
výdaje nad limity stanovené zvláštními právními předpisy a tato nadlimitní
plnění nemohou být poskytována jako zaměstnanecké výhody v novém režimu
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5
ZDP].
Předmětem daně není nadále dle cit. ustanovení
hodnota osobních ochranných pracovních prostředků a hodnota mycích,
dezinfekčních a ochranných prostředků poskytovaných podle zvláštního předpisu,
včetně nákladů na udržování osobních ochranných pracovních prostředků, hodnota
stejnokrojů a za stanovených podmínek ani hodnota pracovního (jednotného)
oblečení určeného zaměstnavatelem pro výkon zaměstnání (viz nový pokyn MF č. D
- 300), včetně příspěvků na jejich udržování.
Nahoru3.5.2 Pohled zaměstnavatele
S účinností od 1. 1. 2007 se v ust.
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 1 ZDP
upřesnilo, že pro zaměstnavatele jsou daňově uznatelné také výdaje na
pořízení ochranných nápojů, ale rovněž jen v rozsahu stanoveném zvláštními
právními předpisy, s odkazem na nařízení vlády č. 178/2001 Sb. (obdobně
jsou také omezené daňové výdaje např. na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a na hygienické vybavení pracovišť).
Za nadlimitní se budou považovat ty ochranné
nápoje, které tuto úpravu překračují, tj. u zaměstnance půjde o zdanitelné
příjmy ze závislé činnosti, z nichž musí být zaplaceno pojistné, a pro
zaměstnavatele budou takové výdaje (nad limity) daňově neuznatelné dle ust.
§ 25 odst. 1 písm. j) ZDP (taková
nadlimitní plnění nelze poskytovat v novém režimu tzv. zaměstnaneckých práv dle
ust.
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5
ZDP).
Nahoru3.6 Nealkoholické nápoje na pracovišti
S účinností od 1. 1. 2007 se v
§ 6 odst. 9 písm. c)
ZDP novelou upřesnilo, že u zaměstnance je osvobozena od daně z příjmů
hodnota nealkoholických nápojů poskytovaných jako nepeněžní plnění (in
natura) ke spotřebě přímo na pracovišti jen za podmínky, že tyto nápoje
budou poskytovány zaměstnavatelem ze sociálního fondu, nebo ze zisku (příjmu)
po jeho zdanění, anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady)
na dosažení, zajištění a udržení příjmů. Peněžní příspěvek na
nealkoholické nápoje (na jejich nákup) se jako dosud posoudí jako zdanitelný
příjem zaměstnance.
Pokud by ale obě výše zmíněná plnění od roku 2007
poskytoval zaměstnavatel v souladu s novelizovaným zněním ust.
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP
jako sjednaný zaměstnanecký benefit, půjde u zaměstnanců o příjem, který
bude podléhat zdanění a který bude také vstupovat do vyměřovacích základů pro
zákonné pojistné, ale za stanovených podmínek by je zaměstnavatel mohl hradit z
daňově uznatelných výdajů (nákladů).
Podle
§ 101 a
102 nového ZP je
zaměstnavatel povinen zajistit, aby pracovní podmínky na pracovišti z hlediska
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odpovídaly bezpečnostním požadavkům a
hygienickým limitům na pracovní prostředí a náklady s tím spojené nesmějí být
přenášeny na zaměstnance. Podrobnosti pak stanoví prováděcí právní předpisy.
Jde zejména o nařízení vlády č.178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších přepisů. V ustanovení
§ 28 cit. nařízení je mimo jiné také stanoveno, že objekty určené pro
pracovní činnost musí být zásobeny pitnou vodou, a to v množství
postačujícím pro krytí potřeby pití zaměstnanců a zajištění první pomoci.
Na pracovištích s rizikem infekce nebo na nichž se pracuje s látkami, které
mohou poškodit zdraví zaměstnanců, musí být navíc přímo na pracovišti zajištěna
tekoucí pitná voda a na pracovištích se žíravinami musí zaměstnavatel zajistit
na pracovištích i možnost vyplachování oka pitnou vodou atd. Z uvedeného plyne,
že příznivé podmínky pro výkon práce odpovídající zákonným požadavkům z
hlediska bezpečnosti, hygieny a ochrany zdraví při práci (včetně pitné vody na
pracovišti) je povinen zajistit podle zvláštních právních předpisů
zaměstnavatel a výdaje s tím spojené (včetně úhrady nákladů za pitnou vodu)
vynakládá zaměstnavatel ve svém vlastním zájmu, tj. jeho zaměstnanci z
toho nemají žádný osobní prospěch. Proto tyto výdaje zaměstnavatele mohou být
na straně zaměstnanců kvalifikovány jako příjem, který je u nich předmětem daně
podle
§ 6 ZDP (jako jejich mzda).
Dle stanoviska Ministerstva financí proto:
jakákoli forma zajištění pitné vody na pracovištích, tj.
včetně nákupu balené pitné vody v PET lahvích nebo různých barelech,
představuje naplnění základních povinností zaměstnavatele a náklady na pořízení
pitné vody jsou i v tomto případě daňově uznatelné,
pitnou vodou se přitom rozumí podle § 3 zákona č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, veškerá
voda v původním stavu nebo po úpravě, která je určena k pití, vaření, k
přípravě jídel a nápojů, voda používaná v potravinářství, voda, která je určena
k péči o tělo, k čistění předmětů, které svým určením přicházejí do styku s
potravinami nebo lidským tělem, a k dalším účelům lidské spotřeby, a to bez
ohledu na její původ, skupenství a způsob jejího dodávání.
Grafické znázornění daňového režimu příjmů plynoucích
zaměstnancům formou osobních ochranných pracovních pomůcek, pracovní obuvi a
nápojů
Forma plnění | Zdanitelný příjem u
zaměstnance | Pojistné na soc. a zdrav.
pojištění | Daňový náklad (výdaj) u
zaměstnavatele |
Do 31. 12. 2006 | | | |
OOPP (včetně obuvi) a) dle zvláštního
předpisu b) nad jeho rámec | a) ne b) ano | a) ne b) ano | a) ano b) ne |
Nealko nápoje na pracovišti (včetně ochranných
nápojů) | ne | ne | ne, ale ochranné nápoje ano |
Pitná voda na pracovišti | ne | ne | ano |
Peněžní příspěvek na nealko nápoje | ano | ano | ne |
Od 1. 1. 2007 | | | |
OOPP včetně obuvi a ochranných nápojů a) dle
zvlášť. předpisu b) nad jeho rámec | a) ne b) ano | a) ne b) ano | a) ano b) ne |
Nealko nápoje na pracovišti (např. ze sociálního
fondu) | ne | ne | ne |
Nealko nápoje na pracovišti z daňových výdajů dle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP | ano | ano | ano
|
Pitná voda na pracovišti | ne | ne | ano |
Peněžní příspěvek na nealko nápoje jako
sjednaný benefit | ano | ano | ano
/ ne |
OOPP = osobní ochranné pracovní prostředky,
Ano* = pokud půjde o
plnění v novém režimu
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP a nestanoví-li ZDP nebo
jiný zákon jinak.
Nahoru3.7 Sjednání finančních paušálů
Podmínky, za kterých může zaměstnavatel namísto
pravidelně opakujících se náhrad skutečných výdajů [v případech uvedených v
ust.
§ 6 odst. 7 pod písm. b) až d) ZDP]
poskytovat zaměstnancům peněžní paušální částku (tzv. finanční paušály), aniž
by ji musel u zaměstnance zdaňovat, jsou stanoveny v ust. § 6 odst.
8 ZDP:
případy, kdy je poskytování finančního paušálu vyloučeno,
stanoví jednak ZDP a jednak zvláštní právní předpisy. Není to možné zejména za
okolností, kdy určité plnění musí být poskytováno zaměstnanci in natura, jako
např. u osobních ochranných pracovních prostředků (kde to neumožňuje zákoník
práce), nebo dle ZDP např. u jednotného pracovního oblečení a stejnokrojů.
finanční paušál lze poskytovat např. za opotřebení
vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce, na udržování
jednotného pracovního oblečení a stejnokrojů, poskytování finančního paušálu
není vyloučeno ani na pořízení mycích, čistících a dezinfekčních
prostředků.
Novelou se s účinností od 1. 1. 2007 v tomto ustanovení
jen upřesnilo, že výši takového paušálu lze sjednat nově také v
pracovní nebo jiné smlouvě (v souladu s novým zákoníkem práce), tj. nejen
jako dosud v kolektivní smlouvě, popřípadě stanovit ve vnitřním předpise
zaměstnavatele. Při stanovení výše paušální náhrady musí zaměstnavatel ale
nadále vycházet z kalkulace skutečně vynaložených výdajů a tyto kalkulace je
nutné vždy přepočítat, dojde-li ke změně podmínek, za nichž byl paušál
stanoven. U paušálu za použití vlastního nářadí, zařízení a předmětů, které
zaměstnanec používá se souhlasem zaměstnavatele při výkonu práce, je výše
paušální náhrady v ZDP pro účely vyloučení z předmětu daně u zaměstnance jako
dosud, limitována výší odpisů srovnatelného hmotného majetku při rovnoměrném
odpisování v dalších letech.
Tzv. nadlimitní paušály, které by např. nebyly
podloženy prokazatelnou kalkulací, či vymezeny v kolektivní smlouvě nebo ve
vnitřním předpisu zaměstnavatele anebo alespoň sjednány v pracovní nebo jiné
smlouvě apod., by se u zaměstnance posoudily jako zdanitelný příjem ze závislé
činnosti a na straně zaměstnavatele by byly nedaňovým výdajem (nelze je
poskytovat ani od 1. ledna 2007 jako sjednaný zaměstnanecký benefit).
Nahoru3.8 Stravování zaměstnanců
Podle nového ust. § 236 zákoníku práce stejně jako dosud nemá
zaměstnavatel povinnost poskytovat stravování zaměstnancům, může je však
poskytovat, pokud tak bylo dohodnuto v kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním
předpisu. Dle nového zákoníku práce umožnit stravování může též od 1. ledna
2007 zaměstnavatel:
nejen zaměstnancům, ale
i bývalým zaměstnancům, kteří u něj pracovali do odchodu do
starobního nebo invalidního důchodu, anebo
zaměstnancům po dobu čerpání jejich dovolené nebo po dobu jejich
dočasné pracovní neschopnosti.
Nahoru3.8.1 Pohled zaměstnance
Podle platného znění ust. § 6 odst. 9 písm. b) ZDP je u
zaměstnance osvobozena od daně z příjmů:
hodnota stravování poskytovaného zaměstnavatelem jako nepeněžní
plnění ke spotřebě na pracovišti, anebo
v rámci závodního stravování zajišťovaného
prostřednictvím jiných subjektů.
Za nepeněžní plnění (formu stravování zajišťovaného
prostřednictvím jiných subjektů) je možné považovat také poskytnutí poukázek
na stravování (stravenek), které mohou zaměstnanci využít ve vybraných
provozovnách veřejného stravování. Při poskytování stravování v obou výše
uvedených případech není podstatné, jakou část z uhrazené hodnoty stravy
(jídla) může zaměstnavatel zahrnout do daňově uznatelných nákladů (výdajů),
jakou část financuje např. ze zisku, resp. z jiných zdrojů a jakou část hradí
zaměstnanec ze svého.
Daňové osvobození se dle platného znění cit. ust.
rovněž vztahuje:
na bývalé zaměstnance (důchodce), jelikož i poplatníci s příjmy
plynoucími v souvislosti s dřívějším výkonem závislé činnosti nebo funkce
jsou prohlášeni pro daňové účely za zaměstnance v ust.
§ 6 odst. 1 písm. d) a
odst. 2 ZDP,
na zaměstnance po dobu čerpání jejich dovolené nebo po dobu
jejich dočasné pracovní neschopnosti, protože poskytnutí cenově zvýhodněného
stravování u nich představuje příjem, který jim plyne v souvislosti s výkonem
(resp. s dřívějším výkonem) závislé činnosti.
Nahoru3.8.2 Pohled zaměstnavatele
V ust. §
24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP jsou u zaměstnavatele za daňově
uznatelné výdaje (náklady) označeny: